Afbeelding
woensdag 20 november 2019

Wat doet de Vervoerregio aan Deelmobiliteit?

Bram Nieuwstraten

We krijgen vaak de vraag; wat is nu het verschil tussen al die deelfietsen? Welke zijn er in de regio? En wat doet het nu doet het concept nu eigenlijk?

Om dat te beantwoorden hebben we een klein filmpje geschoten waarin we drie typen beschrijven.

En, als je meer wilt weten hebben we hierbij ook een publicatie  (let op; start download) waarin onze standpunten en de ervaringen tot nu toe te vinden zijn.

Wil je ook nog meedoen met de pilot Wisselfiets?
Dat kan nog steeds! Meld je aan via Wisselfiets.Amsterdam

 

Heeft u vragen? Stel ze hier.

29 november 2019 | 15:48

johan siemons

@trolly…..

een mooie reactie van een volbloed criticaster . deze inbreng dwingt mij om ruimer na te denken over de genoemde materie . ik BLIJF mijn hoed afzetten ? !

29 november 2019 | 12:16

trolly

Laat mij dan de helpende hand toesteken.

Hoewel ik de inzet van de VRA roerend vind, geeft het verhaal van @ReindeR Rustema mij toch een heel eigenaardig soort allergische reactie. Die hangt samen met de vraag waar de verantwoordelijkheid van de overheid eindigt, en die van de individuele reiziger begint.

In het gegeven voorbeeld gaat Rustema ervan uit, dat iemand die met de auto naar Sloterdijk reist gefaciliteerd dient te worden. Dat lijkt mij de wereld op z’n kop: als iemand ervoor kiest per auto uit de regio Den Haag te komen, dan kan hij/zij die auto ook prima kwijt op (bijvoorbeeld) P R Hoofddorp, om daar een trein te nemen die dan in Amsterdam “recht” geeft op een OV-fiets. Verwachten dat de overheid overal waar je je auto neerkwakt een fiets voor je klaar heeft staan lijkt me nogal pretentieus.

Het verstrekken van fietsen aan elke toerist die op Schiphol aankomt heeft naast verkeersveiligheidsrisico’s ook het nadeel van marktverstoring.

Enige overheidsondersteuning van de reizende mens lijkt me zeer wenselijk, maar laten we de verantwoordelijkheid voor verplaatsingspatronen ook vooral laten liggen bij de reiziger zelf. Dat Rustema op de fiets springt voor iemand die zich niet wenst te verplaatsen moet hij uiteraard zelf weten, maar dat individuele probleem hoeft niet door de gemeenschap opgelost te worden. 

29 november 2019 | 09:13

johan siemons

@ReindeR Rustema….

zo een opbouwend stuk , dat doet mij goed . al ben ik zelf te oud om hier ooit een – fietsende – rol in te spelen . chapeau !  ik mis de criticasters tot op heden ?

29 november 2019 | 10:33

Bram Nieuwstraten

De afwezigheid van criticasters verrast mij eerlijk gezegd ook een beetje 🙂

28 november 2019 | 23:22

ReindeR Rustema

@Bram Nieuwstraten, Vervoerregio Amsterdam Hm. Centrumcheck op fietsrit? Maar wiens fiets dan? Die moeten dan wel te huren zijn. Maak het vooral niet te moeilijk en high-tech… Om te beginnen eerst de toeristische fietsverhuur een plek geven. Vanuit een container of anders, en dan zullen er al minder bezoekers de stad in hoeven te rijden met een auto. Ze kunnen ‘m dan dagen daar achterlaten en alles met de fiets doen. Ik kijk dagelijks uit op de Singel en zie het hele jaar door de bezoekers hun auto daar parkeren. Maar ook de bezoeker die in Amsterdam moet zijn voor zaken moet een fiets kunnen pakken. Iets met een app, maar geen free floating concept. 

Overigens, ik gun de jongeren die Amsterdam bezoeken met een budgetvlucht ook de mogelijkheid om hun huurfiets al op Schiphol te huren en ermee naar Amsterdam te fietsen. Rolkoffer er aan vast klikken als aanhangertje. Mooie kennismaking met onze perfecte fietsinfrastructuur: eerste onbetaalbare belevenis om thuis over te verhalen. En gelijk toerismespreiding en minder toeristen in ov en taxi. Vanuit de arrivals-hal niet alleen pijlen naar de taxi’s en het ov, maar ook naar de ‘bike rental’. Het fietspad dat op Schiphol begint mag wel wat spectaculairder worden vormgegeven als ‘het begin- en eindpunt van Nederland’, een attractie om een foto van op sociale media te delen. https://goo.gl/maps/SYSF7uBoCkYWycNn8

29 november 2019 | 10:32

Bram Nieuwstraten

Grappig dat je dit zo zegt. De omgang met toeristen is een van de redenen waarom Amsterdam, in vergelijking met andere steden, juist terughoudend is met deelmobiliteit. Er zijn dus blijkbaar ook andere geluiden.

Mooi vernieuwend idee rondom Schiphol. Je bent niet de eerste. Kenniscentrum Bycs propageert al enige tijd het concept Fly+Bike.

En voor wat betreft de fiets bij de P+R. Ik kan alleen maar zeggen, er wordt aan gewerkt. En de complexiteit ervan, is een beetje overheidseigen. Wanneer je een bepaald goedwerkend systeem hebt voor Auto+OV, dan dient er iets vergelijkbaars -op dezelfde backend code- te komen voor Auto+Fiets, wil het aantrekkelijk zijn.

28 november 2019 | 12:23

Jan.Meeuwenberg

@ReindeR Rustema: Met of zonder ik kan me er niet druk om maken hoor!, we begrijpen evenwel wat er mee bedoeld word. of is het wordt? (blijft lastig dat Nederlands) ha,ha.

28 november 2019 | 00:04

ReindeR Rustema

@ReindeR Rustema ik schreef P plus R maar het plusje verdwijnt. Dus overal waar in bovenstaande tekst P R staat, lees er een plusje tussen.

28 november 2019 | 00:01

ReindeR Rustema

Vraagje. Een automobilist die in Amsterdam moet zijn kan bij een P R alleen met het openbaar vervoer verder. Een OV-fiets mag je op bijvoorbeeld Sloterdijk alleen huren als je een persoonlijke ov-chipkaart hebt. Dat is geen optie voor toeristen of het merendeel van de automobilisten.

Bij mijn weten is aan geen enkele P R een fietsverhuurbedrijf verbonden. Bijvoorbeeld voor de toeristen die een paar dagen blijven en toch al van plan waren een fiets te huren.

Heeft de Vervoerregio hier ook aan gedacht? Elke automobilist die Amsterdam nadert zou al een groot billboard in de weilanden erover moeten hebben gezien. Foldertje bij de benzinestations tussen de grens en Amsterdam. Een extra icoon met variant op P R op de snelweg, waarbij de R een fietsje is. Die zouden ernaast op de P R borden moeten staan. Toch?

Relatief kleine moeite voor de Vervoerregio. Op elke P R ruimte maken voor een of meer zeecontainers met fietsen. Vergunningen afspreken met de gemeente en een brief met de voorwaarden en prijzen voor zo’n containerplekje naar alle fietsverhuurders en een publieke aankondiging zodat ook nieuwe marktpartijen zich in kunnen schrijven. Geen free-floating concepten natuurlijk, de fietsen komen weer terug bij de P R waar ze gehuurd zijn.

Aanleiding voor deze gedachte is dat ik met een zakelijk contact laatst een afspraak had. Hij kwam per automobiel uit de richting Den Haag. Om Amsterdammers, de lucht en hemzelf een autorit het centrum in te besparen heb ik in BRET.bar op het Orlyplein bij Sloterdijk afgesproken. Fietstochtje was voor mij goed te doen in een kwartiertje. Zijn andere afspraken liet hij ook daar naartoe fietsen die dag. Maar een fiets was voor hem en ons allemaal veel fijner geweest!

28 november 2019 | 15:31

Bram Nieuwstraten

Beste Reinder,

Dank voor je uitgebreide reactie. Een dikke plus 😉

Het is een interessant idee, maar zonder een zeecontainer en billboards zou het ook wel moeten kunnen denk ik.
Sterker nog, op dit gebied kun je binnenkort wel wat nieuws verwachten.

Bij de Amsterdamse P+R`s geldt de regeling dat wanneer je na 10.00 uur parkeert, je bij terugkomst je OV-chipkaart kunt scannen.
Wanneer je incheck in het OV in het zogenoemde centrumgebied is geweest worden je parkeerkosten automatisch verlaagd.
De uitdaging is nu om ervoor te zorgen dat de parkeerautomaten ook een zogenoemde centrumcheck op de fietsrit kunnen uitvoeren.

Kortom, wordt aan gewerkt!

Wil je dit bericht delen?