Afbeelding
woensdag 30 september 2020

Debat ‘De Toegankelijke Stad’: ‘Met je ogen dicht het Leidseplein oversteken’

Hilde Postma

‘Probeer jij maar eens met je ogen dicht het Leidseplein over te steken!’ Met die opmerking probeerde ervaringsdeskundige Jennifer Brouwer – met een visuele beperking – maandagavond tijdens het debat ‘De Toegankelijke Stad’ in Pakhuis de Zwijger inzichtelijk te maken op wat voor problemen zij stuit in het ov. Het debat – mede mogelijk gemaakt door de Vervoerregio Amsterdam – ging over de toegankelijkheid van het openbaar vervoer.

Door Milos Labovic

Hoe maken we dat ov toegankelijk(er) voor iedereen?, was de centrale vraag van de avond. Want iedereen wil kunnen reizen, winkelen, naar musea of naar de bioscoop. Ook als je blind bent, slecht ter been of bijvoorbeeld een angststoornis hebt. Maar hoe doe je dat als je niet (goed) kan horen of zien? Of niet zelfstandig kan lopen? Of die angststoornis hebt?

Moderator Rogier Elsthout deed de aftrap van deze vierde editie van Metropolitan Mobility door het nieuws dat maandag naar buiten kwam, nog eens te herhalen: de Vervoerregio investeert 235 miljoen extra in het openbaar vervoer om het duurzamer te maken en ook toegankelijker – juist in coronatijd. Daarna gingen politici, bestuurders en ervaringsdeskundigen met elkaar in debat over het onderwerp.

Hieronder zie je hoe het debat verliep:

Prioriteiten

Thea de Vries, secretaris-directeur van de Vervoerregio legde in een notendop uit waarom toegang voor iedereen tot het ov zo belangrijk is.  ‘Openbaar Vervoer is per definitie voor iedereen.’ Ook benoemde zij de prioriteiten van de Vervoerregio: ‘Wij zetten in op aanpassingen van de haltes, toegankelijke reisinformatie, het wegnemen van mentale drempels en het stimuleren van de samenwerking tussen doelgroepenvervoer en het openbaar vervoer.’

Vooruitgang

Jennifer Brouwer gaf als aan dat wat een vooruitgang is voor andere reizigers – zoals bijvoorbeeld aan de Noord-Zuidlijn – niet altijd een verbetering voor haarzelf betekent. Door de Noord-Zuidlijn zijn veel bestaande lijnen veranderd waardoor zij vaker moet overstappen. Dat maakt de uitdagingen voor haar nóg groter. Ook de renovatie van het Leidseplein is een stap achteruit voor mensen met een visuele beperking, vindt Jennifer Brouwer. Ook had zij een concrete tip aan de vervoerders: Zorg voor functionerende omroepsystemen.

Heldere regels

Kamerlid Stieneke van der Graaf van de Christen Unie wil middels een wijziging van het besluit openbaar vervoer toegankelijkheid tot het ov afdwingen. ‘De regels laten nog teveel ruimte voor twijfel. Door strengere voorwaarden kunnen wij zorgen voor heldere regels waar vervoerders niet van kunnen afwijken.’ Bij onderhoud van materiaal (bus, metro tram) zouden altijd aanpassingen gemaakt kunnen worden om de toegankelijkheid te verbeteren.

‘Meld je aan voor het reizigerspanel!’

Thea de Vries met een oproep om dit belangrijke gesprek vooral voort te zetten. ‘Dit gesprek mag niet eindigen na vanavond. Laten we vooral manieren vinden om dit voort te zetten.’ De secretaris-directeur had daar een concreet voorstel voor. Meld je aan voor onze reizigerspanel! https://vervoerregio-panel.nl/home.html

 

 

Heeft u vragen? Stel ze hier.

1 oktober 2020 | 17:34

Gerard

Bij de toegankelijkheid van haltes hoort ook de looproute er heen. Voor veel rollator en rolstoel gebruikers missen er nog veel te veel verlaagde banden op straathoeken en vergelijkbare situaties. OV bedrijven moeten hier ook de wegbeheerder vaker op aanspreken.