Afbeelding
dinsdag 1 oktober 2019

De Vervoerregio als kennismakelaar

Debby Lieuw-On

Sinds de zomer van 2018 heeft Vervoerregio Amsterdam alle onderzoeksvragen ondergebracht bij team Kennis en Onderzoek. Wat onderzoeken ze en wat doen we met de resultaten? Teammanager Suzanne Kieft vertelt over de werkzaamheden van haar team en waarom we eigenlijk een soort kennismakelaar zijn.

Een team Kennis en onderzoek; Suzanne, waarom hebben we dat?

“Bij de Vervoerregio werken we aan het regionale mobiliteitsbeleid voor meerdere jaren. De beleidsonderzoeken die we doen, helpen ons om het beleid zo goed mogelijk vorm te geven en in te vullen. We analyseren gegevens en gebruiken mobiliteitsdata en allerlei rekenmodellen om bijvoorbeeld de Lijnennetvisie te kunnen evalueren. Goed onderzoek doen is een aparte tak van sport; Welke doelgroepen hebben we? Wie gaan we benaderen, hoe en op welke vragen willen we een antwoord? We willen gelijk de juiste doelgroep benaderen met de juiste vragen. De gegevens analyseren met de juiste middelen. En als we zelf de kennis niet in huis hebben of de mankracht ontbreekt, dan zoeken wij uit wie de beste partij is die ons daarbij kan helpen.”

Dus jullie doen niet alles alleen?

“Nee, zeker niet. We hoeven niet altijd het wiel zelf uit te vinden. Soms is het handiger om gebruik te maken van de kennis en kunde van anderen zoals het CBS of de gemeente Amsterdam. En het komt ook voor dat een antwoord of oplossing er al is door een bestaand onderzoek. Dan is het handig dat wij wel weten waar we die kennis kunnen halen, zodat we snel een antwoord hebben. Of dat we weten wie ons snel aan een oplossing kan helpen. Een voorbeeld: we hebben een eigen regionale verkeersmodel – VENOM – waar veel meer mee kan, dan mensen soms denken. Wanneer wij vragen krijgen van collega’s of partnerorganisaties, kunnen wij nagaan of VENOM het juiste hulpmiddel is om de vraag te beantwoorden. Of dat misschien toch een andere verkeerstool beter is, zoals de mobiliteitsscan van het ministerie.”

Suzanne Kieft. Foto: Katjana Gattermann

Jullie combineren diverse tools en partijen bij een onderzoek?

“Dat klopt. We zijn eigenlijk een soort kennismakelaar. Als team weten we welke tools en partijen er allemaal zijn en wat ze kunnen. Hierdoor kunnen we beoordelen welke modellen en technieken het meest geschikt zijn om te gebruiken en wie het beste een antwoord kan geven op een vraagstuk. Een combinatie van middelen is ook mogelijk. Zo kunnen lokale verkeersmodellen het VENOM aanvullen voor lokale vraagstukken, dat gebeurt bijvoorbeeld bij studies naar nieuwe verbindingen of het doortrekken van bestaande verbindingen zoals de Noord/Zuidlijn.”

Heb je voorbeelden van onderzoeken die jullie doen?

“We doen regelmatig voorspellingen en onderzoeken op het gebied van openbaar vervoer en naar de verkeersdrukte op wegen in de regio. Onderzoeken naar de verkeersdrukte zijn bijvoorbeeld nodig om te kunnen bepalen, of er extra maatregelen nodig zijn die gunstig zijn voor de doorstroom van het verkeer. Een paar OV- voorbeelden? Met de impactstudie Noord/Zuidlijn zijn we vorig jaar begonnen en daar zijn we nog drie jaar mee bezig. Lijn 52 rijdt sinds 22 juli 2018 en we zijn heel benieuwd naar de effecten van deze lijn op bijvoorbeeld het reisgedrag van OV-gebruikers.”

En de Lijnennetvisie, waar je het eerder over had?

“Deze gaan we inderdaad ook evalueren, zodat we in de toekomst een nog betere invulling kunnen geven aan ons OV-netwerk. We hebben dit jaar ook een proef gedaan met een reizigersplatform in de aanloop naar de aanbesteding van de OV-concessie Zaanstreek – Waterland. Deze pilot was een succes: zowel in aantallen reizigers die meewerkten als de inbreng die daaruit kwam. Veel van deze reizigers willen in de toekomst ook meewerken aan andere reizigersonderzoeken. Daar zijn we blij mee, want je weet maar nooit of deze proef met reizigersplatform een vervolg krijgt.”

Klik hier als je meer wilt weten over Team Kennis en Onderzoek .