Afbeelding
dinsdag 1 oktober 2019

De Vervoerregio als kennismakelaar

Debby Lieuw-On

Sinds de zomer van 2018 heeft Vervoerregio Amsterdam alle onderzoeksvragen ondergebracht bij team Kennis en Onderzoek. Wat onderzoeken ze en wat doen we met de resultaten? Teammanager Suzanne Kieft vertelt over de werkzaamheden van haar team en waarom we eigenlijk een soort kennismakelaar zijn.

Een team Kennis en onderzoek; Suzanne, waarom hebben we dat?

“Bij de Vervoerregio werken we aan het regionale mobiliteitsbeleid voor meerdere jaren. De beleidsonderzoeken die we doen, helpen ons om het beleid zo goed mogelijk vorm te geven en in te vullen. We analyseren gegevens en gebruiken mobiliteitsdata en allerlei rekenmodellen om bijvoorbeeld de Lijnennetvisie te kunnen evalueren. Goed onderzoek doen is een aparte tak van sport; Welke doelgroepen hebben we? Wie gaan we benaderen, hoe en op welke vragen willen we een antwoord? We willen gelijk de juiste doelgroep benaderen met de juiste vragen. De gegevens analyseren met de juiste middelen. En als we zelf de kennis niet in huis hebben of de mankracht ontbreekt, dan zoeken wij uit wie de beste partij is die ons daarbij kan helpen.”

Dus jullie doen niet alles alleen?

“Nee, zeker niet. We hoeven niet altijd het wiel zelf uit te vinden. Soms is het handiger om gebruik te maken van de kennis en kunde van anderen zoals het CBS of de gemeente Amsterdam. En het komt ook voor dat een antwoord of oplossing er al is door een bestaand onderzoek. Dan is het handig dat wij wel weten waar we die kennis kunnen halen, zodat we snel een antwoord hebben. Of dat we weten wie ons snel aan een oplossing kan helpen. Een voorbeeld: we hebben een eigen regionale verkeersmodel – VENOM – waar veel meer mee kan, dan mensen soms denken. Wanneer wij vragen krijgen van collega’s of partnerorganisaties, kunnen wij nagaan of VENOM het juiste hulpmiddel is om de vraag te beantwoorden. Of dat misschien toch een andere verkeerstool beter is, zoals de mobiliteitsscan van het ministerie.”

Suzanne Kieft. Foto: Katjana Gattermann

Jullie combineren diverse tools en partijen bij een onderzoek?

“Dat klopt. We zijn eigenlijk een soort kennismakelaar. Als team weten we welke tools en partijen er allemaal zijn en wat ze kunnen. Hierdoor kunnen we beoordelen welke modellen en technieken het meest geschikt zijn om te gebruiken en wie het beste een antwoord kan geven op een vraagstuk. Een combinatie van middelen is ook mogelijk. Zo kunnen lokale verkeersmodellen het VENOM aanvullen voor lokale vraagstukken, dat gebeurt bijvoorbeeld bij studies naar nieuwe verbindingen of het doortrekken van bestaande verbindingen zoals de Noord/Zuidlijn.”

Heb je voorbeelden van onderzoeken die jullie doen?

“We doen regelmatig voorspellingen en onderzoeken op het gebied van openbaar vervoer en naar de verkeersdrukte op wegen in de regio. Onderzoeken naar de verkeersdrukte zijn bijvoorbeeld nodig om te kunnen bepalen, of er extra maatregelen nodig zijn die gunstig zijn voor de doorstroom van het verkeer. Een paar OV- voorbeelden? Met de impactstudie Noord/Zuidlijn zijn we vorig jaar begonnen en daar zijn we nog drie jaar mee bezig. Lijn 52 rijdt sinds 22 juli 2018 en we zijn heel benieuwd naar de effecten van deze lijn op bijvoorbeeld het reisgedrag van OV-gebruikers.”

En de Lijnennetvisie, waar je het eerder over had?

“Deze gaan we inderdaad ook evalueren, zodat we in de toekomst een nog betere invulling kunnen geven aan ons OV-netwerk. We hebben dit jaar ook een proef gedaan met een reizigersplatform in de aanloop naar de aanbesteding van de OV-concessie Zaanstreek – Waterland. Deze pilot was een succes: zowel in aantallen reizigers die meewerkten als de inbreng die daaruit kwam. Veel van deze reizigers willen in de toekomst ook meewerken aan andere reizigersonderzoeken. Daar zijn we blij mee, want je weet maar nooit of deze proef met reizigersplatform een vervolg krijgt.”

Klik hier als je meer wilt weten over Team Kennis en Onderzoek .

Heeft u vragen? Stel ze hier.

8 oktober 2019 | 08:16

johan siemons

@Jan.Meeuwenberg…..mijn antwoord is heel eenvoudig van aard . ik verwees naar een andere inzender die “het woord” had gebruikt . u gaat niet in op deze hint mijnerzijds . jammer dan . dan had u héél goed begrepen waar een en ander om draait . ………….einde

7 oktober 2019 | 23:33

Jan.Meeuwenberg.

@johan siemons: Deze website volg ik om de interessante ontwikkelingen te volgen over wat er zoal voor interessante dingen gebeuren momenteel en vooral toen de N/Z-lijn aangelegd werd was het een zeer interessante tijd om dagelijks daarover te lezen hier, er waren toen al gasten die met onzin verhalen kwamen waar we niets aan hadden.
Maar soms kan ik sommige woorden niet begrijpen zoals IMGUR, maar er zullen wel meer volgers zijn die hun wenkbrouwen hebben opgehaald toen ze dat woord lazen. Wat ik graag wil weten of de garage die ze onder de Boerenwetering hebben gemaakt (daar heb ik de bouw ook van gevolgd) goed wordt gebruikt, daar is niet veel over geschreven,weet je daar iets van? dat soort informatie is interessant om te weten.

7 oktober 2019 | 21:47

johan siemons

@Jan.Meeuwenberg…….ik kom er niet achter wat u nou eigenlijk wil zeggen . daar gaat ‘ie dan : het woord imgurd woord gebracht door ene sicco . twee dagen geleden . ik heb dus die site geopend en ik raakte verdwaald . dáár schreef ik wat over . later kwam het goed . dat was alles . en nu ?

7 oktober 2019 | 17:26

Jan.Meeuwenberg.

@johan siemons: het woord Imgur kende ik nog niet, ik kan niet alles weten natuurlijk (niet doorgeleerd), maar laten we toch in duidelijk Nederlands schrijven, er zijn volgers die vaak blijkbaar willen opvallen met zinloos gezwets. Wat ik vandaag interessant vond om te lezen is dat het dakdeel van de Zuidas in de nacht van 1 op 2 November eindelijk op zijn plek geschoven wordt, maar ik ga daar niet bij zijn, lang leve de Webcamera’s, er zal later heus wel een Timelaps te zien zijn. Het is een goede zaak dat men weer aan de gang gaan met het project. Wat gebeuren er toch interessante dingen bij Amsterdam.

7 oktober 2019 | 11:10

johan siemons

@johan siemons……vorige keer moet er van een “kromme volt” sprake zijn geweest . ik zie een prachtfoto van de hal . en zo gaat het met voortschrijdend inzicht en zijn wij weer een dag verder ?

7 oktober 2019 | 11:07

johan siemons

@Alain….ha , ha , ha . ga je er vanuit dat ik dat niet zou hebben gedaan ? ach erme !

7 oktober 2019 | 09:31

Alain

@johan siemons
Natuurlijk! Volg deze stappen nauwgezet:

1. Klik op de link
2. Klaar!

7 oktober 2019 | 08:01

johan siemons

@Maarten…..dat zal wel. blijft de vraag hoe ik bij die beelden van de wibautstraat kom ! is er ergens een handleiding ? ?

7 oktober 2019 | 04:18

Maarten

@johan siemons: dat ligt echt aan jou.

6 oktober 2019 | 16:05

johan siemons

@Sicco….ik was nieuwsgierig en dacht “kom ik ga die imgur eens openen” . na het nodige gezwoeg ( loading dus ) keek ik tegen onbenullige (sorry) plaatjes aan . imgur heb ik maar weer verlaten . geen beelden van de wibautstraat .

6 oktober 2019 | 12:37

Sicco

Twee vragen die niet gerelateerd zijn aan dit artikel.

1: bij metrostation Wibautstraat is er aan de noordkant al heel lang een gedeelte dat sinds de renovatie nog niet af is en in de hekken staat: https://imgur.com/a/yU0iyn0

Wanneer wordt dit afgerond? Ik heb het idee dat er al lang maanden niet meer aan gewerkt is.

2: volgens mij is er al lang geen artikel meer geweest over station RAI. Ik ben erg benieuwd hoe het daarmee staat en wat de planning is.

Wil je dit bericht delen?