maandag 18 maart 2019

De OV-coach blijft!

Renske van Bers

Sinds de zomer van 2018 liep er een pilot waarbij mensen met een beperkte mobiliteit zelfstandig leren reizen met behulp van OV-coach. Vorig jaar hebben 9 partijen, waaronder de gemeente Amsterdam en de Vervoerregio, het Convenant Mobiliteteitsassistentie ondertekend. Afgelopen 7 maart heeft nog een aantal partijen het convenant ondertekend, waardoor de OV-coach nu verzekerd is van een toekomst. Monique Vloeijberghs, vanuit de Vervoerregio betrokken bij dit initiatief, vertelt meer.

En, blij dat dit initiatief nu een toekomst heeft?

“Jazeker! En terecht, want de pilot liep goed en mensen waren enthousiast. Het doel van de OV-coach is met name dat de zelfredzaamheid van mensen met een mobiliteitsbeperking – bijvoorbeeld visueel, motorisch of een psychische aandoening – vergroot wordt. Door te oefenen en door de route meerdere keren te herhalen, of door specifieke onderdelen van de reis te oefenen, zoals het in- en uitchecken, wordt het OV laagdrempeliger voor deze reizigers. Zodoende heeft de reiziger daarna weer het vertrouwen om zelf op reis te gaan, wat hun bewegingsvrijheid enorm vergroot.”

Een OV-coach gaat dus meerdere keren mee?

“Dat kan inderdaad. In sommige gevallen is één keer meereizen voldoende, bijvoorbeeld wanneer iemand met een visuele beperking via een nieuwe route gaat reizen. Anderzijds kan het ook voorkomen dat iemand de route een aantal keer wil afleggen om vertrouwd te raken met deze reis. Ook komt het voor dat reizigers voor langere tijd begeleid worden, zodat ze stapje voor stapje zelfstandig leren reizen. Maar in de meeste gevallen willen we de reiziger vooral op weg helpen, zodat hij of zij de coach in de toekomst juist niet meer nodig heeft.”

Hoe vraag je een OV-coach aan?

“Je vult als reiziger een formulier in op de site OV-coach, waarna er een intakegesprek volgt. In het gesprek kan de reiziger dan aangeven hoe de reis eruitziet: dat kan van deur tot deur zijn, maar ook bijvoorbeeld van halte tot halte. De reis moet overigens wel in Amsterdam plaatsvinden. Daarnaast is het gesprek vooral belangrijk om een goede match te bewerkstelligen tussen de coach en de reiziger. Iemand die bijvoorbeeld gevoelig is voor prikkels stelt vaak andere eisen aan een coach, dan een reiziger die naast de begeleiding op zoek is naar een gezellig praatje.”

[object Object]

Op stap met de coach.

Hoe word je OV-coach?

“Op dit moment werken we veel samen met HBO en MBO niveau 4 studenten, die hier een stage van maken. Uiteraard moet dit werk dan wel aansluiten op de studie, bijvoorbeeld maatschappelijk werk of een studie op het gebied van zorg. Daarnaast is het ook belangrijk dat de coaches voor langere tijd beschikbaar zijn; je wil niet dat een reiziger van coach moet wisselen. Naast studenten kan eigenlijk iedereen zich aanmelden als OV-coach en een bijdrage leveren aan een inclusieve samenleving. Mocht je geïnteresseerd zijn, dan kun je overigens ook weer terecht op de site van OV-coach.”

En tot slot: wat kost het?

“Haha, dat is inderdaad geen onbelangrijke vraag. Gelukkig is het een dienst vanuit de overheid en hoef je voor de OV-coach niets te betalen, alleen de eigen reiskosten.”

Heeft u vragen? Stel ze hier.

19 maart 2019 | 08:14

Han Schomakers

@Renske van Bers, Vervoerregio Amsterdam: Top!

18 maart 2019 | 17:17

Han Schomakers

@Renske: Goedenavond, ik betrap je op een foutje… “Op 7 maart 2019 hebben nog een aantal partijen  het convenant ondertekend,  is taalkundig onjuist. Het onderwerp is “een aantal”, dus het werkwoord is dan “heeft” i.p.v. “hebben”. 🙂

18 maart 2019 | 17:24

Renske van Bers

@Han, heb het aangepast. Fijne avond!