Limp home
En wat als de bussen onverhoopt toch zonder energie komen te zitten? Diana lacht: “Nou, dat is niet zo mooi, maar gelukkig is er dan nog een soort noodoplossing die ze in het Engels ook wel ‘limp home’ noemen. Met het laatste beetje energie in de batterij kun je dan nog net een stukje rijden, waarbij je wel heel langzaam gaat en alle niet-noodzakelijke systemen, zoals de verwarming en binnenverlichting, zijn uitgeschakeld om zo min mogelijk energie te gebruiken. Maar laten we ervan uitgaan dat dat niet gebeurt! De bedoeling is dat we in de reguliere dienstregeling genoeg buffer creëren, zodat deze ook goed gereden kan worden als het bijvoorbeeld erg koud is, of er een verstoring op de route is. Onze buschauffeurs krijgen daarbij een speciale opleiding, omdat het rijden met een Zero Emissie-bus toch aanvullende en andere vaardigheden vergt, dan het rijden op diesel. Zo leren de buschauffeurs zo zuinig mogelijk te rijden, goed te letten op de meter die aangeeft hoeveel energie er nog is en heel strak te rijden volgens de dienstregeling én op te laden.”
Moment suprême
De uitdaging zit ‘m vooral ook in het feit dat de reizigers in principe niet mogen merken dat ze straks in andere bussen zitten. Diana: “Nou, ze mogen natuurlijk wel genieten van het feit dat de Zero Emissie-bussen supersoepel rijden, schoner, duurzamer en veel stiller zijn, maar het mag niet gebeuren dat er bussen uitvallen omdat wij onze zaken logistiek niet op orde hebben.” Sprake van een ruime gewenningsfase voor Diana’s planningsteam is er overigens niet. Diana: “Nee, ondanks dat GVB alles uitgebreid gaat testen en er een proefbedrijf komt, vindt ons moment suprême plaats als de drie lijnen volledig elektrisch rijden. Pas dan weten we of we ons huiswerk goed gedaan hebben. Daarom zijn we nu dus ook al zo hard bezig met de logistieke planning; straks moet alles tot in de puntjes geregeld zijn. Voor onze reizigers én onze buschauffeurs.”