Afbeelding
dinsdag 11 december 2018

De dichtstbijzijnde deelfiets binnen handbereik

Renske van Bers

En weer is er een stap genomen die het gebruik van de deelfiets zowel aantrekkelijker, als laagdrempeliger maakt. Doordat 11 verschillende deelfiets-aanbieders de handen ineenslaan, kun je in je app precies zien welke deelfiets, van één van deze bedrijven, het dichtst bij staat.

Bram Nieuwstraten, vanuit de Vervoerregio nauw betrokken bij alle deelfietsprojecten, is enthousiast. “Het voordeel is nu dat je niet meer per deelfiets-aanbieder, een aparte app hoeft te installeren, dat kan gewoon in de app van één van de 11 aanbieders die je al op je telefoon hebt. Stel je voor: je hebt de app van DonkeyRepublic op je telefoon, dan kun je nu ook zien waar zich een deelfiets van een andere aanbieder als FlickBike bevindt.”

convenant deelfietsen- Valerie Kuypers (002)

Op 27 november ondertekenden 11 aanbieders - BimBimBikes, Flickbike, Datatour, Mobike, Cykl, Emotion Sustainable Mobility, Donkey Republic, Urbee, Nextbike, De Witte Stad, GoBike Nederland – het convenant OpenBike, waarmee de samenwerking bezegeld werd.

Geen concurrentie

Het is overigens niet zo dat deze bedrijven nu met elkaar gaan concurreren: de aanbieders opereren in verschillende gemeentes. Bram: “Je hoeft nu alleen geen nieuwe app te downloaden als je naar een andere stad met een andere aanbieder reist, je kunt gewoon vooruit met de app die je al hebt. Het moet natuurlijk alleen wel een app zijn van één van de 11 deelfietsbedrijven die meedoet. ”

Nieuwe partijen

Dit vergt ook het één en ander van de deelfiets-aanbieders zelf. Zij moeten de afgesproken techniek wel in hun app aanbieden en implementeren. Bram: “Sinds de ondertekening van het convenant OpenBike op 27 november hebben een aantal aanbieders dit al gedaan, een aantal is er nu mee bezig en – goed nieuws – er zijn ook alweer nieuwe partijen geïnteresseerd. En hoe meer aanbieders zich melden, hoe beter de service door heel Nederland wordt. Dit is trouwens nog maar een eerste stap; in 2019 zal ook het boeken en betalen van andere deelfietsen in apps van concurrenten mogelijk worden.”

deelfiets

Een pilot van FlickBike met deelfietsen is onlangs in Zaanstad van start gegaan.

Last mile

Zoals je als volger van wijnemenjemee.nl misschien al gemerkt het, is er bij de Vervoerregio behoorlijk wat aandacht voor de deelfiets. Wat is hiervan de reden? Bram: “Allereerst willen we een reis zo soepel en snel mogelijk laten verlopen. Het gebruik van een deelfiets is vooral voor de laatste ‘last mile’ – van een OV-halte naar huis – erg handig om te gebruiken. Daarbij is het wenselijk dat er een steeds beter alternatief voor de auto komt: het gecombineerd gebruik van OV en een deelfiets is niet alleen milieuvriendelijker, maar ook nog gezonder voor de reiziger zelf.”

Toekomst

Ziet het team van Bram al dat de deelfiets steeds vaker gebruikt wordt? Bram: “Jazeker! Maar we richten ons ook op bredere ontwikkelingen, niet alleen op de deelfiets. Zo zijn we bezig met het project Maas – Mobility As A Service – waarin we werken aan een techniek die je altijd de beste reis adviseert, waarin de deelfiets uiteraard wordt meegenomen. Nu zie je bijvoorbeeld nog vaak dat de reisplanner van GVB een andere reis voorschotelt, dan de reisplanner van 9292.nl. Dat komt omdat ze andere bronnen gebruiken en – inderdaad – een deelfiets wordt in deze apps nu niet geadviseerd. Ons streven voor de toekomst is dat dat wel gebeurt en dat alle verschillende reisapps hetzelfde verhaal vertellen en uit dezelfde bronnen putten. En, daarbij, dat deze bronnen ook toegang geven tot alle vervoersmiddelen die beschikbaar zijn in de regio. Daar zijn we dus nog wel even druk mee, haha.”

Heeft u vragen? Stel ze hier.

11 december 2018 | 15:16

C.verbakel

Wat zijn de kosten van de deelfiets & de betalingsmogelijkheid?

13 december 2018 | 14:56

Renske van Bers

@C. verbakel, dat verschilt per aanbieder. Van welke aanbieder zou je dit willen weten? Groet, Renske

Wil je dit bericht delen?