Afbeelding
dinsdag 23 juni 2020

‘Coach helpt met zelfstandig reizen in het openbaar vervoer’

Hilde Postma

Zelfstandig reizen met het openbaar vervoer. Geen uitgemaakte zaak voor alle ouderen, scholieren, statushouders en mensen met een beperking. OV-coaches staan nu klaar om hen op weg te helpen. Dat schrijft het Noord-Hollands Dagblad.

door Frans van den Berg

Specifieke slager

Je zal maar in de tachtig zijn en lichamelijke beperkingen hebben en je wil zo graag naar die specifieke slager. ‘Die mevrouw moest echt leren hoe dat gaat met een ov-chipkaart, routes en apps. Die nemen we dan bij de hand zodat ze na een paar keer zelfstandig haar weg vindt.’

Angst

Coach Monique Kyprou komt met een ander voorbeeld. Een Syrisch meisje. Statushouder. ´Zij had letterlijk angst om met de bus en trein te gaan, omdat ze in Syrië een bomaanslag op een bus had meegemaakt. Daar waren veel gesprekken nodig en daarna hebben we haar de weg geleerd in Amsterdam en het openbaar vervoer. Nu pakt ze heel zelfstandig de trein.´

‘Naar binnen trekken’

Dat het openbaar vervoer een probleem is, ondervindt ook Christiaan Zandstra. Toch reist hij stad en land af. Voor het gesprek in Zaandam kwam hij uit het zuiden van het land. ´Gewoon met de bus en daarna de trein. De intercitytreinen zijn voor mij wel een probleem. Dan moet ik even staan en me naar binnen trekken. Dan vraag ik altijd of iemand even mijn rolstoel binnen wil zetten.´

OV Coach Monique Kyprou en beleidsmedewerker Vervoerregio Christiaan Zandstra.

Rolstoel

Verder dan de ruimte bij de ingang komt hij niet met zijn rolstoel vanwege de hoogteverschillen. De sprinters zijn wel gelijkvloers. In en rond Amsterdam zijn nog niet alle haltes op hoogte gebracht, zodat dat soms ook een uitdaging is.

Taxi

Zandstra redt zich wel. Hij heeft meestal geen hulp nodig van NS-medewerkers of een buschauffeur. In Nederland zit een op de 110 mensen in een rolstoel. ´Toch kom ik onderweg nauwelijks passagiers in een rolstoel tegen. Dat betekent dat veel van hen een taxi nemen, zich laten brengen of niet op reis gaan. Daar kunnen we nog wel wat aan terrein winnen´, meent hij. Daarom is hij ook medewerker bij de Vervoerregio Amsterdam, waar hij zich samen met Kyprou en andere collega’s heeft gestort op dit project.

Volgende stap

De gemeente Amsterdam begon in 2018 met OV-coach. Sindsdien zijn 250 mensen geholpen. Nu is de volgende stap genomen: uitbreiding naar de hele Vervoerregio Amsterdam. Dus van Beemster, Purmerend, Zaandam tot Haarlemmermeer, al rijden lijnen van deze concessie ook naar Haarlem. Elders uit het land is al interesse getoond voor het project.

Uitdaging

´Nu hebben we corona, maar ook dat zorgt voor uitdagingen zoals het gebruik van mondkapjes, routes op het station en scholieren die nu vaker moeten fietsen´, ziet Kyprou als nieuwe uitdaging. ´Mensen die onze hulp nodig hebben kunnen zich aanmelden. Eerst is er een intakegesprek en daarna gaat een coach met de deelnemer oefenen. Die coaches zijn stagiares en vrijwilligers. Mensen die graag zelfstandig willen leren reizen of zich als coach willen inzetten, kunnen zich aanmelden op www.ov-coach.nl.´