Afbeelding
donderdag 21 februari 2019

Centraal Station: fietsparkeerwalhalla in wording

Renske van Bers

Wellicht zie je het nu nog niet helemaal voor je, maar in 2025 zal CS zo’n 22.000 fietsparkeerplekken herbergen dankzij een samenwerking van de gemeente, de Vervoerregio, NS en ProRail. Projectmanager Fietsparkeren bij de gemeente Amsterdam, Auke Adema, vertelt over de plannen en over de situatie zoals deze nu is.

Om meteen maar met het laatste te beginnen; de situatie op dit moment is natuurlijk niet geweldig. Auke: “Dat ben ik met je eens. Hoewel er wel tamelijk veel fietstparkeerplekken zijn – rond de 12.000 – levert het een rommelig beeld op en weet ook niet iedereen de parkeerplekken te vinden. Zo is er bovenin de fietsflat tegenover het IBIS-hotel vaak wel een plekje vrij, maar niet iedereen weet dat of heeft zin om naar boven te lopen. Dit heeft soms ook tot gevolg dat mensen hun fiets buiten een rek plaatsen, om bij terugkomst te constateren dat hun fiets is verwijderd en afgevoerd naar het Fietsdepot nabij Sloterdijk.”

Flink gehandhaafd

Want er wordt flink gehandhaafd. Auke: “Ja, dat is noodzakelijk. De parkeerplekken die er zijn willen we graag efficiënt benutten. Daarom handhaven we op fietsen die buiten de rekken en stallingen zijn geparkeerd en ook op fietsen die er langer staan dan 14 dagen.”

Kaartje fietsen CS

Mooi nieuws aan de horizon

Gelukkig gloort er mooi nieuws aan de horizon. Auke: “De komende jaren wordt het aantal fietsparkeerplekken uitgebreid tot in totaal circa 22.000. Dit aantal zal pas rond 2025 worden gehaald. Vanaf 2021/2022 verwachten we over aantal nieuwe stallingen te beschikken en zijn er ongeveer 19.000 plaatsen. In de komende drie jaar betekent dat dus een toename van zo’n 7000 plekken.”

Technisch hoogstandje

Auke vervolgt: “Eén van de mooiste technische hoogstandjes vormt daarbij de bouw van een grote fietsenstalling onder het water van het Open Havenfont, op het kaartje aangegeven met Prins Hendrikkade. Met deze stalling en de aanpak van de openbare ruimte gaan we nog dit jaar aan de slag en starten we met het aanbrengen van de damwanden in het water. Inderdaad; ook dit werk zal niet ongemerkt aan de reiziger voorbijgaan. Hoewel het een mooi bouwproject is, is het puzzelen op de vierkante meter en betekent dit automatisch dat er minder ruimte is voor fietsers en voetgangers die gebruik maken van dit gebied.”

635-stationseiland-westbrug-contract2-1000x563[1]

Toekomstplaatje: onder het water bevindt zich straks een enorme fietsenstalling.

Straatbeeld verandert

Er zal straks dan wel een gloednieuwe fietsparkeergarage gerealiseerd zijn met plek voor zo’n 7000 fietsen. Auke: “Klopt en dan hebben we het nog niet eens over die andere grote stalling aan de IJ-zijde met 4000 plaatsen. Daarnaast zullen er ook borden komen waarop je precies kunt zien, waar nog plekken vrij zijn. We moeten dus even door die zure appel heen om tot een mooi resultaat te komen.” Want mooi wordt het. Auke: “Het voordeel van al deze (nieuwe) stallingen is dat de rekken op straat, het fietsparkeerplatform in het IJ en ook de fietsflat overbodig worden. Dus naast het feit dat er straks ruim voldoende plek is en je rijwiel altijd droog kan staan, zal het straatbeeld veranderen en een stuk opgeruimder en overzichtelijker tonen.”