Afbeelding
vrijdag 14 september 2018

‘Botermalse’ fietspaden in Waterland

Renske van Bers

Botermalse fietspaden? Bram Nieuwstraten, beleidsmedewerker Fiets en OV bij de Vervoerregio: “Het is ons doel dat er straks meer fietspaden aansluiten op het OV en om deze aantrekkelijk te maken moeten die paden natuurlijk wel heerlijk fietsen!”

Hoewel de ambitie van de Vervoerregio tot de grenzen van de hele regio reikt, gaan we het vandaag over nieuwe fietspaden in Waterland hebben. Bram: “Deze omgeving is voor ons nu erg interessant, omdat de Noord/Zuidlijn op 22 juli is geopend en Waterland hier niet ver vanaf ligt. Het kan dan ook interessant zijn, om in plaats van de bus, de fiets te nemen naar station Noord, maar dan moet je deze keuze wel aantrekkelijk maken. Dat doen we met de opening van de fietsenstalling bij station Noord op 1 november, maar ook door de fietsroutes vanuit Waterland naar het station te verbeteren.”

verkeer-n235-waterland-6819

De fietspaden worden straks een stuk dynamischer. Foto Arjen Vos

Aantrekkelijk alternatief

Bram vervolgt: “In 2015 zijn we met verschillende gemeentes een routeonderzoek begonnen, dat zich vanaf station Noord uitstrekte tot zo’n 15 kilometer de regio in. Uit cijfers blijkt namelijk dat dit de maximale afstand is, waarbij het pakken van de fiets een alternatief is. Zeker met een e-bike leg je een afstand van 15 km in minder dan een half uur af. Maar; je moet zo’n alternatieve fietsroute natuurlijk wel zo aantrekkelijk mogelijk maken. En om hiervoor te zorgen hebben we een aantal criteria vastgesteld.”

Voorwaarden

Aha, dan komen we nu vast weer bij botermals uit? Bram: “Haha, dat klopt. In onze optiek moet een aantrekkelijk fietspad aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo moet er botermals rood asfalt liggen, moet het pad minimaal 4 meter breed zijn, ligt hij los van de autoweg en is het pad overzichtelijk en goed verlicht. Deze criteria bestonden overigens al; het onderzoek richtte zich vooral op verbetering van de bestaande routes.”

fiets vdam adam

Kaartje met de nieuwe fietspaden. Beeld Rob Koning

En nu?

Inmiddels is dit onderzoek voor een groot deel afgerond. Wat gebeurt er nu? Bram: “Best veel. Zo gaan we bij `t Schouw onderdoorgangen realiseren en zijn we bezig met een nieuw fietspad door het knooppunt A10-N247. Daarnaast gaan we met het Hoogheemraadschap de Broekermeerdijk fietsvriendelijker inrichten over ruim 3 kilometer en bekijken we met de provincie Noord-Holland hoe bij Monnickendam de brug beter in te richten is. Tussen Volendam en Broek proberen we gefaseerd tot een geheel nieuw fietspad te komen wat makkelijker toegankelijk is. Leuk weetje: we onderzoeken nu of dit fietspad technisch op de oude baan van de Waterlandse Tram gerealiseerd kan worden.”

Stukje voor stukje

Dus het is nog niet zo dat we ons morgen kunnen laten verleiden door dat botermalse fietspad? Bram: “Dat helaas nog niet, maar er kan natuurlijk nu ook al vanuit Waterland naar station Noord gefietst worden, alleen zijn de paden nog niet zo dynamisch als straks. Alle toekomstige nieuwe fietspaden worden overigens gefaseerd aangelegd, omdat er steeds een andere partij wegbeheerder is, en we het zoveel mogelijk willen combineren met andere noodzakelijke werkzaamheden, zoals het versterken van een dijk. Zo gaat dat altijd bij fietsroutes, maar we blijven scherp om het geheel voor elkaar te krijgen. Maar ik verwacht wel dat er over 6 jaar allemaal verbeterde fietspaden vanuit Waterland naar Noord liggen.”