Afbeelding
maandag 8 juli 2019

Bezoek aan de geheimzinnige werkbox in CS

Renske van Bers

Wat gebeurt er toch achter de muren van die kunstige witte ‘box’ in het Centraal Station? Fotograaf Ingrid Koedood stelde dezelfde vraag en in ruil voor een reportage nam projectleider Dries van Heusden haar mee de bouwplaats op. Nu kunnen jullie dus ook zien hoe het staat met de Cuyperstrap, de toekomstige verbinding tussen de stationshal en de metrohal onder het Stationsplein.

_W0A3219

Het geheimzinnige kunstwerk biedt de bouwers een plek waar ze kunnen werken aan de Cuyperstrap, zonder overlast op het gebied van geluid en bouwstof te veroorzaken.

_W0A3138

Dit is wat je daadwerkelijk ziet als je de box binnenkomt. De vloer van de monumentale Cuypershal heeft plaatsgemaakt voor een vriesinstallatie...

_W0A3116

Jazeker; je ziet ijs! Om tot een veilige doorbraak te komen is de grond bevroren, zodat je bijvoorbeeld niet gehinderd wordt door grondwater. Dit is gerealiseerd door in de grond buizen aan te sluiten op een vriesinstallatie met pekelwater, waardoor de omringende grond bevriest. Deze techniek is vaker toegepast, zoals bijvoorbeeld bij de bouw van de Noord/Zuidlijn.

_W0A3065

Terwijl het buiten mooi zomerweer is, vriest het dus behoorlijk in de kruipruimte onder de stationshal.

_W0A3096

Dries: "De bevroren grond vriest aan op de metrohal en op het dak van de tunnel Noord/Zuidlijn. Eigenlijk creëer je zo dus een bouwkuip van ijs, waarin we de komende maanden op een veilige manier een doorgang kunnen maken tussen het stationsgebouw en de metrohal."

_W0A3129

Zo ziet het er dus uit onder het stationsgebouw... De nieuwe verbinding - de Cuyperstrap - zal overigens in 2020 klaar zijn.

cuyperstrap

Toekomstbeeld van de Cuyperstrap. Het duurde even voordat de trap concreet werd, maar onder de vleugels van project De Entree – en dankzij een flinke financiële injectie van de Vervoerregio Amsterdam – komt de trap er dan toch.

Meer achtergrondinfo vind je in dit artikel van 2 mei en dit artikel dat we in januari plaatsten.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

5 september 2019 | 09:57

n-evo

@Philip Omdat er simpelweg geen plek is voor meer. Gelukkig is de “Cuyperstrap” niet de enige toegang tot de metro en is er genoeg mogelijkheid tot spreiding van reizigersstromen in en rondom het CS.

5 september 2019 | 09:28

Philip

Waarom is er eigenlijk gekozen voor maar één roltrap? (als ik het plaatje mag geloven). Daarmee vraag je een beetje om capaciteitsproblemen, en de minder valide of oudere medemens moet dan een best smalle trap af.

11 juli 2019 | 13:40

foxy

Hierbij de info van de Gemeente

Dries van Heusden (Ingenieursbureau) is projectleider Cuyperstrap. Eh, Cuyperstrap? Het is de nieuwe trap die de monumentale Cuypershal van station Amsterdam Centraal verbindt met het onderliggende metrostation. Begin 2020 moet hij klaar zijn. Van Heusden is een bevlogen vakman, die stond te trappelen toen Amsterdam de vacature had uitstaan.

Van Heusden: “Dit project barst van onzekerheden en daar houd ik van. Wat doet het grondwater? Wat is de draagkracht van het zandpakket? Hoeveel water zit er? Daar komt bij dat ik verstand heb van techniek en de omgeving en de stakeholders goed ken vanuit mijn achtergrond bij ProRail, NS en de Noord/Zuidlijn.”

Je weet niet wat je tegenkomt

“Elke keer dat je de schop in de grond zet, weet je niet wat je tegenkomt. Zo vonden we op de tunnel van de Noord/Zuidlijn een vluchttoren. Een loos overblijfsel van het afzinken, het onder water brengen, van de perrontunnels. Mijn rol is om dit soort dingen op te lossen, te sturen, creatief te zijn, buiten de gebaande paden te gaan en te vertrouwen op mijn mensen.”

In de plannen, uit de plannen

“Vanaf de jaren ’90 zit de Cuyperstrap al in de plannen voor de Noord/Zuidlijn. Maar regelmatig ging hij er ook weer uit. Tot er plannen kwamen voor een ondergrondse fietsenstalling aan de Prins Hendrikkade. Deze stalling krijgt een ondergrondse verbinding met de metrohal. Maar heel veel mensen willen met de trein en die moeten dan buitenom. Onhandig en niet goed voor de doorstroming op het plein.”

Met de hand uitgraven

“We bouwen de trap nu in de kruipruimte onder de monumentale Cuypershal. Dat is boven de nieuwe perrontunnels van de Noord/Zuidlijn, in de sleuf waar de metrotunnel is ingevaren en afgezonken. Het levert flink wat uitdagingen op. We kunnen nauwelijks in de kruipruimte komen, waar onze bouwplaats is. Plek voor graafmachines en materiaal was er niet. We moesten de ruimte dus met de hand uitgraven, met loopbandjes en kruiwagens. Materiaal voeren we via allerlei omwegen aan en af in zakken.”

Damwanden van ijs

“Voor de bouw heb je een droge bouwkuip nodig, een tijdelijke, waterdichte constructie. Maar het zand in de sleuf bleek meer water dan zand te zijn. Onze bouwkuip was een natte put. Eindeloos water wegpompen is geen optie. Damwanden aanbrengen? Onmogelijk, die krijg je niet naar binnen en er is geen ruimte om te heien. De aannemer kwam met het idee om bouwputwanden te maken van ijs. De bevroren grond vriest aan op de metrohal en op het dak van de metrotunnel. Het is een redelijk nieuwe techniek.”

Indrukwekkende techniek

“We hebben het neusje van de zalm van de betontechnologie in Duitsland en Nederland laten berekenen wat de effecten zijn van bevriezing op beton. Met een vriestemperatuur van -7 graden blijk je al een waterdichte aansluiting te hebben. In de grond zijn buizen aangesloten op een vriesinstallatie met pekelwater. De hoeveelheid techniek die daar aan vast zit, is indrukwekkend.”

Flexibel

“Maar we zijn er nog niet. Er zijn nog veel bouwkundige uitdagingen. Zo kan het zijn dat de trap vanwege verzakkingen over 100 jaar 20 centimeter boven de stationsvloer uitkomt. Daar hebben we een list op verzonnen: de trap is zo ontworpen dat die in hoogte kan worden aangepast, zonder sloopwerk.”

Samen iets moois maken

“Bij dit soort projecten moet je durven sturen op onzekerheden. Dat kan door goed samen te werken en kennis te delen. Dan maak je samen iets moois waar Amsterdam nog heel lang plezier van heeft!”

16 juli 2019 | 15:42

Renske van Bers

@Foxy, de reden dat we deze info van de gemeente niet hebben overgenomen is omdat we deze informatie al eerder in andere door onszelf geschreven artikelen op deze site hebben behandeld. Groet, Renske

11 juli 2019 | 13:37

foxy

Dat is pas gaaf !  Complimenten.

Ik las op de site van de Gemeente Amsterdam ook nog hartstikke interessante info.

Met de hand uit gegraven !  

Misschien kan je daar nog wat mee , Renske.

Groeten

foxy

https://www.amsterdam.nl/nieuws/nieuws/cuyperstrap/?utm_source=nieuwsbrief&utm_medium=e-mail&utm_term=20190711&utm_content=link_ID0EKNAK&utm_campaign=Nieuwsbrief%20Amsterdam%2011%20juli%202019%2c%20editie%20Zuidoost

10 juli 2019 | 22:41

victor

….’zie archief foto 1950 Amsterdam Cuypershal CS toen’….

10 juli 2019 | 22:38

victor

Dat wordt weer mooi, in de Cuypershal CS, maar….. komt die  twee prachtige originele ‘kroonluchter’ lamp, die daar toen hing, ook weer terug ?  

16 juli 2019 | 15:43

Renske van Bers

@Victor en andere volgers, in september hoop ik voor een artikel langs te gaan bij ProRail. Zij kunnen me meer vertellen over de planning van de renovatie van het gebouw. Groet, Renske

9 juli 2019 | 14:08

Maarten

@Alain, dat komt doordat de beeldbank van het Stadsarchief nog met Flash werkt. Die wordt in de meeste browsers standaard geblokkeerd en moet je handmatig deblokkeren om hem te gebruiken. Daarna kun je zoomen.

9 juli 2019 | 12:18

Alain

@Arjen
Leuk, maar wat een superkleine plaatjes…

8 juli 2019 | 19:22

n-evo

Ik ben ook wel benieuwd hoe het met de Cuypershal zelf zit. Ik kom van alles uit het verleden tegen met opleveringen tussen 2011 en 2020. Wat is de huidige planning?

8 juli 2019 | 19:08

John

Prachtig dat laatste plaatje van het toekomstbeeld van de trap; ik zie daarop ook een schitterend gerenoveerde CuypersHAL! Wanneer is dan de hal klaar….?? Zou toch al gereed zijn in 2015…..?!

8 juli 2019 | 14:09

Alain

Cool.

Wil je dit bericht delen?