Afbeelding
dinsdag 27 november 2018

Benthem Crouwel Architects wint ARC2018 voor de Noord/Zuidlijn

Renske van Bers

De vorige keer dat we Jan Benthem van Benthem Crouwel Architects spraken, was zijn architectenteam nog maar net genomineerd voor ARC2018. Inmiddels is bekend dat Benthem Crouwel ARC2018 heeft gewonnen voor het ontwerp van de Noord/Zuidlijn.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

1 december 2018 | 22:31

Jan.Meeuwenberg.

Ik koppel mijn verhaal maar hierbij omdat er jammer genoeg geen algemeen berichtenvak  vak is.

Net een documentaire gezien over de Maastunnel in Rotterdam die nu al weer 80jaar bestaat en opgeknapt wordt. Ik moest met weemoed denken aan de dag dat we onder het IJ door konden wandelen, wat was dat een mooi moment, hoe lang alweer geleden?

Een meneer die de bouw van de Maastunnel nog heeft meegemaakt zij dat een tunnel iets magisch heeft, ik begrijp dat goed, hij zij ook dat de Roltrappen van de Maastunnel niet meer de langste van Nederland zijn maar nu bij de Vijzelgracht, hij moest dat wel met tegenzin zeggen) maar wel de oudste roltrappen van Nederland daar onder de Maas.Wat een indrukwekkend techniek voor die Maastunnel, met gigantische Roltrappen met opvangbakken voor de rommel die van die roltrappen afkomen, een luguber verhaal was dat ze zelfs een vinger hebben gevonden die iemand verspeeld had na een val, maar dat is gelukkig een uitzondering, de roltrappen hebben houten treden voor een stevige grip voor de fietsen als het nat is.Wat jammer dat er niet onder het IJ een voorziening is met Roltrappen voor de wandelaars en fietsers, maar je kan niet alles hebben natuurlijk.

4 december 2018 | 13:59

Renske van Bers

@Jan, helaas niet 🙁 Groet, Renske

29 november 2018 | 21:32

Metrofan

@trolly: Ja blijkbaar een ander budget, ook al is er bij de N/Z-lijn ook veel grijs, het verschil valt me steeds weer op, als ik een cijfer zou geven dan krijgt Amsterdam een 8 +en Utrecht een 7.
Het station in Rotterdam is ook van een andere orde, ook mooi. Bij station Utrecht lijkt het op een grote ruimte met een stalen kap erop.Maar ja het een kost nou eenmaal meer dan het ander. En ach we hoeven er niet te wonen natuurlijk, wat belangrijk is dat het schoon is op die stations.

29 november 2018 | 19:02

trolly

@Metrofan: Bij al dat grijs was het zeker niet in je opgekomen dat het ontwerp van Utrecht Centraal wel eens van hetzelfde bureau als de NZL zou kunnen zijn?

29 november 2018 | 16:53

Han Schomakers

@ Renske: Tja, inderdaad bijzonder. Ik heb dat niet kunnen bedenken…

29 november 2018 | 00:34

Metrofan

@Eres: Ach wat is mooi, kom je wel eens op het Centrale Station van Utrecht? dat is een grijze bedoeling daar, een grijs golvend plavond en verder wijnig moois. Maar ja voor mooie dingen moet je elders zijn, een station is maar een doorgangs gebied toch? Er is veel werk gemaakt van de N/Z-lijn.
Ik mag bij station Rokin graag een tijdje vertoeven, en de andere stations ook.

28 november 2018 | 15:50

Eres

Er zijn mooie stations bij maar bijvoorbeeld station Vijzelgracht is toch helemaal niks . Geen kleur op de perron wanden. Alleen grijs. Echt saai

Nee dat beter gekund/gemoeten

29 november 2018 | 13:25

Renske van Bers

@Eres, vindt u het op Ramses Shaffy geinspireerde kunstwerk dat hier hangt niet kleurrijk? Groet, Renske

28 november 2018 | 08:49

Storck75

Het gaat om de 1e prijs bij de ARC18 Architectuur Awards (jawel, nederengels) georganiseerd door het blad De Architect, zie http://www.arc-awards.nl. Waar ARC voor staat kunt u nu wel raden 😉

27 november 2018 | 20:40

Metrofan

Terecht in de prijzen gevallen, neem de foto van Station Rokin letterlijk schitterend de andere foto’s zijn ook prachtig. De Noord/Zuidlijn is een kunstwerk op zich.

Ik begrijp nog steeds niet hoe je de ideeen hoe het uiteindelijk moet worden op de tekeningen en op het scherm kan weergeven. Waar ARC voorstaat is mij na het Googelen ook nog niet duidelijk. 

27 november 2018 | 16:59

Han Schomakers

@ Renske: waar staat ARC voor…?

29 november 2018 | 13:27

Renske van Bers

@Han, een bijzondere afkorting van architectuur:)

Wil je dit bericht delen?