Afbeelding
dinsdag 16 juli 2019

Autoluw 2.0, the next step

Renske van Bers

Onlangs postten we een filmpje waarin mobiliteit in het Amsterdam van 2025 centraal stond. Eén van de belangrijkste ontwikkelingen lijkt de komst van een autoluwe stad. Ofwel een stadscentrum waar voertuigen alleen nog te gast zijn en er een hoofdrol is voor de fiets. Hoe we hier bij de Vervoerregio mee omgaan vertelt Joost van Os, beleidsmedewerker Metropool Regio Amsterdam (MRA) Smart Mobility Programma.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

27 juli 2019 | 23:59

Even terug naar het onderwerp autoluw. Die wet Behoud Reistijd in het Vervoer (BREVER-wet) gaat natuurlijk over forensen. Maar laten we vooral even kijken naar het autoverkeer van bezoekers. Ze komen af en toe naar de stad, maar wel met de auto. Domweg OMDAT HET GOED KAN. In menig stadje in Europa kom je als automobilist hopeloos vast te zitten als je het middeleeuwse centrum wil bezoeken. Je strandt doorgaans al eerder op een P R of in een parkeergarage. In Amsterdam niet. Ik kijk dagelijks uit op parkeerplaatsen aan de Singel en kijk rechtstreeks in de gezichten van bezoekers die een parkeerautomaat bedienen. En de auto die er vlakbij staat. Ze komen uit de buurlanden, uit Brabant, uit Zuid- en Noord-Holland, (althans, daar is de garage dat het nummerbord aan de auto heeft bevestigd). Of een glanzende huurauto met Nederlands nummerbord tjokvol rolkoffers. Ja, landen op Schiphol, auto huren en dan Europa doen. Eerst even Amsterdam in rijden…Dat kan toch niet langer?Vandaar mijn voorstel. Bestemmingsverkeer-op-kenteken. Zie https://rustema.nl/bestemmingsverkeer Graag uw reactie!

24 juli 2019 | 17:32

Jan.Meeuwenberg.

@foxy:Ja hoor sprekend d’ ouwe vos.
Ik wist het, de zelfde manier van communiceren.
Maar pas op met al die metro’s waar je nu ongetwijfeld een fan van ben, de(ouwe) vos had eerst zijn bedenkingen doordat zijn stadsie Amsterdam nogal overhoop ging, maar moet je nu kijken wat een vooruitgang (vooral in snelheid van Noord naar Zuid en andersom, een vos zien ze gouw over het hoofd en daar remmen ze niet voor dus pas op, in die donkere tunnels zien ze je helemaal niet op tijd. (maar wat is er nog te zien in zo’n donkere tunnel?.Maar Amsterdam heeft zijn lijntje toch maar, ik heb begrepen dat ze in Utrecht nu toch weer tot December moeten wachten met hun Uithoflijn, daar gaat het nu ook niet echt voorspoedig en een paar miljoentjes (ongeveer 84 meer) ik vroeg gisteren in het info centrum wanneer kan ik eens instappen(Uithoflijn) (die mevrouw dacht pas in December, maar ik heb net op het internet gelezen 29Juli, maar dat is alweer achterhaald nieuws denk ik) er waren nog wel een paar problemen. Ik weet het niet meer, het is ook echt een dramalijn daar. Maar in Amsterdam loopt het nu lekker denk ik.
Denk goed na voordat je aan een Metro begint.

24 juli 2019 | 12:32

foxy

@Jan.Meeuwenberg.zie daar.. mijn aangezicht ?

18 juli 2019 | 21:35

Jan.Meeuwenberg.

@Renske van Bers, : Ik las vandaag een interessant verhaal , hoe de N/Z-lijn tot nu toe ervaart wordt, ik denk dat er nog wel het een en ander aangepast moet worden, als er voor 40 procent van de inwoners van Noord hun OV situatie is verslechterd sinds de komst van de N/Z-lijn. dat is nogal wat. Als je bij station Noord of Noorderpark woont dan is het natuurlijk een flinke verbetering, maar veel mensen moeten eerst van verder weg komen natuurlijk. Maar wie weet wat er nog in de toekomst mogelijk is met de N/Z-lijn.

https://www.ovpro.nl/metro/2019/07/18/gvb-herkent-zich-niet-in-kritisch-rapport-noord-zuidlijn/?gdpr=accept

18 juli 2019 | 13:50

n-evo

@Renske Ik blijf me afvragen hoe dat snijden in ov-verbindingen te rijmen valt met de ambitie “Amsterdam autoluw” en de toenemende woningbouw maar goed.

18 juli 2019 | 10:32

n-evo

@Renske Zit het pijnpunt in Nieuw-West niet vooral in het verdwijnen van tram 14, en tram 1 die afbuigt naar een metrostation dat minder populair blijkt dan verwacht?

18 juli 2019 | 12:24

Renske van Bers

@N-evo, ik denk wel dat dit zeer zeker meespeelt ja. Helaas voor deze reizigers zie ik een terugkeer van de 14 alleen niet gebeuren. Groet, Renske

17 juli 2019 | 23:36

Gerard

Alle klagers ten spijt. Dat de rit vanuit Noord naar CS duurder is geworden komt niet door de Noord-Zuidlijn als vervoers-as maar door een prijsverhoging per kilometer. Bus 35 brengt mij via de oude route tot station Noorderpark. In plaats van via de IJtunnel en de Prins Hendrikkade naar het stationsplein te rijden à 3 km nu een Metro van 1 km. Dat zou dus goedkoper geweest zijn zonder tarief verhoging. Ook de tijd winst/verliesrekening komt min of meer gelijk uit. Alleen moet je meer en dus verder lopen met dat overstappen. En dat is voor vooral ouderen het knelpunt. Maar dat verder lopen is al eerder ingezet. Vroeger stapte je uit bij de kruising Damrak – Prins Hendrikkade of bleef je zitten tot het eindpunt en hoefde slechts max 35 m te lopen naar de tram of het station. Dat was dus het oude vergelijkingsmateriaal.  Dan is alles nu slechter. Toch ben ik blij met de N-Zlijn.  

17 juli 2019 | 17:10

Jan.Meeuwenberg.

@foxy: Ik ben nu echt nieuwsgierig hoe de opvolger van de Vos eruit ziet (neef?), graag een foto van je, je manier van schrijven heb je waarschijnlijk op een boven natuurlijke manier doorgekregen dat is echt de stijl van de ouwe vos, ik een foto van de nieuwe Vos dan heb ik ook een mooie foto voor je, dat ik met de ouwe vos bij de roltrappen van de Vijzelgracht op de foto staat Als er toch ooit een boek uitkomt dan moet die foto daar echt bijstaan.(twee trouwe volgers vanaf het begin)
Lastig dat ik op deze manier niet zomaar een foto kan bijvoegen. Die foto is echt een prachtige foto van een mooie tijd, toen er nog mooie dingen gebeurden.

17 juli 2019 | 12:40

foxy

@Renske van Bers, Vervoerregio Amsterdam

Hoi Renske

Ik nodig je hierbij uit om eens langs te komen voor een lekker kop koffie, een heerlijk koud glas bier of een verrukkelijk glas witte or rode  wijn !  

De M54 doet er vanaf CS maar 20 minuten over alhier te geraken !  

Groet

foxy ! 

18 juli 2019 | 09:15

Renske van Bers

@Foxy, dat komt goed:) Groet, Renske

17 juli 2019 | 12:26

foxy

@Renske van Bers, Vervoerregio Amsterdam
Beste Renske. Hij is er niet meer. Dood of zoals de jongens en meisjes van Geen Stijl zeggen: deaud. Ik ben blij toe voor hem. Het was geen leven meer in dat Centrum. Gekmakend, smerig, elke dag wakker worden in een plas van pis of kots. En je elke dag ook nog eens moeten verantwoorden tegen de inner-circle dat hij het eigenlijk niet zo leuk meer vond daar. Dat bestond niet !! Dat was niet mogelijk !! Het centrum van Mokum was en is de mooiste plek op aarde..!! Waag het niet daar kwaad over te spreken.
Wat een kortzichtige mentaliteit. De waan van de dag. Geen enkele kennis van de wereld buiten grachtengordel of de cirkel van de A10, maar er wel hard over oordelen, die Groene Linkse Dominees. Griezelig volk .
Mijn oom heeft er vele jaren in rond gedwaald, maakte er deel van uit, ging naar de party’s van de zgn Uitverkorenen.. tot hij niet meer kon, zag dat hij ziek werd en al jaren in een leugen leefde.
Foxy leeft hier vrij en blij, omringd door mensen die met olijke lach in hun ogen genieten van het leven. Zich niet gek laten maken door de waan van de dag. Hoe zwarter hoe leuker, mensen die me gewoon elke dag op straat groeten met : “Dag buurman “. Met echt, levend groen om me heen. met alles wat daarin krioelt.

En hij komt hier gaandeweg meer en meer mensen tegen die schoorvoetend bekennen
dat ze ook gevlucht zijn uit het gekmakende centrum van de stad.
( “niet doorvertellen aan onze oude buren hoor ! die denken nog steeds dat ze in de mooiste van allermooiste werelden op aarde leven ” – vrij naar Candide / Voltaire )

Er zijn er zelfs bij die vragen wat ik betaald heb voor mijn optrekje van 100 m2… zich vervolgens wezenloos schrikken en denken aan hun dure gehorige pandje van 60 m2 met uitzicht op het IJ en me vragen of er voor dat bedrag nog wat leuks te koop staat hier…

Allejezus ik begin op mn oom te lijken.. Ik stop er mee voor nu.

17 juli 2019 | 11:12

realist

@De Bus, tja … pech voor je. Voor de verandering hadden anderen pech … zo werkt dat nou eenmaal!

17 juli 2019 | 09:20

Peter

Meer ruimte voor de fiets: prima! Alleen zo jammer dat de voetganger er als vanouds weer bekaaid vanaf komt. Ik ben benieuwd wanneer er eens een integrale visie op de openbare ruimte en de mobiliteit in de stad komt waarin ook het perspectief van de voetganger wordt bekeken.

17 juli 2019 | 08:37

De Bus

@trolly

Hier een Noorderling. De busverbindingen tussen Noord en de overkant WAREN prima. Sinds dat treintje rijdt ben ik persoonlijk meer geld en tijd kwijt en moet ik verder lopen. En bedankt he….

17 juli 2019 | 08:28

Stanley Brul

Precies, helemaal mee eens. Ik gebruik de NZlijn niet dagelijks maar wel vaak… Van CS naar Rokin of de Pijp. Een verademing van efficiëntie en reisgenot. Natuurlijk moet de lijn naar Zuid (Schiphol) en Noord (Zaandam, Purmerend) uitgebreid worden. Overigens ergens wordt gezegd dat je Noord niet uit kunt zonder de NZlijn. Kijk eens goed op de kaart… Lijn 37 naar Amstel en 36 naar Sloterdijk rijden volgens mij aardig het water onderdoor……

17 juli 2019 | 07:39

trolly

@foxy: Het bloed kruipt kennelijk toch waar het niet gaan kan…

Amsterdam zonder klagers kan ik me niet voorstellen, dus als Het Parool zoekt zijn er uiteraard best mensen te vinden die minder in hun nopjes zijn met de NZL — of beter: met de wijzigingen in het OV van juli vorig jaar. 

Maar wel even wakker blijven bij de door de krant genoemde cijfers: die door jou genoemde 2% van de Amsterdammers gebruikt volgens het onderzoek dagelijks de nieuwe lijn. De overgrote meerderheid van de gebruikers zal die frequentie niet halen danwel niet binnen de gemeentegrenzen wonen. Het is dan ook bepaald niet zo dat die metro’s leeg van Noord naar Zuid pendelen.

Een kritische blik kan geen kwaad, maar die zou je ook op dit soort halve feiten moeten richten, in plaats van meteen mee te huilen met de wolven in het bos.

17 juli 2019 | 00:12

Jan.Meeuwenberg.

@foxy: En toch lijkt het erop dat we de ouwe horen, maar dat de Vos er dus echt niet meer is maar goed dan hoeft hij zich niet meer druk te maken dat er niet naar hem geluisterd is, Ik heb hem nog wel eens gewaarschuwd, kom niet in die tunnel ze zijn volop bezig met testritten, levens gevaarlijk om met die korte vossenpootjes op tijd weg te springen. Dat het zoveel geld gekost heeft dat maakt niet uit, Amsterdam bulkt van het geld, er worden nog steeds prachtige dingen gebouwd in Amsterdam, zoals een grote fietsenstalling en veel meer. Ik ben benieuwd wat de Vos van een eventuele O/W-lijn gevonden zou hebben, wat denk je?
Waarschijnlijk ook tegen.

16 juli 2019 | 23:34

foxy

@Jan.Meeuwenberg. Nee hoor..die ouwe is dood. Bij een eerste testrit van die trein niet goed uitgekeken in een tunnel. Triest, maar eigen schuld. .God hebbe z’n ziel.  

Ik heb hem beloofd zo af en toe de honneurs hier waar te nemen als daar aanleiding toe is. En dan niet met dat wollige taalgebruik van die ouwe.  

Tja…dat Motivaction onderzoek laat nogal pijnlijke resultaten zien voor Gemeente, GVB  en overige betrokken instanties.  Er is bepaald geen aanleiding voor een juichstemming of feestje na een jaar rijden.

Het volk mort in een aantal delen van de stad. De SP heeft vragen gesteld over de resultaten van dat onderzoek. 2 %  van de Amsterdamse bevolking heeft de afgelopen 12 maanden gebruik gemaakt van die lijn van 3 miljard.  

Twee procent. !  

En voor de mensen in Noord is t een verslechtering tov de jaren voor 2018….

Daar was t toch allemaal voor bedoeld ? 

Dus wordt t tijd dat er hier op deze site ook eens aandacht aan besteed wordt. Even door de zure appel heen bijten dus met z’n allen. 

Jij ook Jan. 

16 juli 2019 | 22:44

Jan.Meeuwenberg.

@foxy: De ouwe Vos is overduidelijk weer terug, na een tijdje in zijn hol ondergedoken te hebben gezeten.

16 juli 2019 | 16:36

foxy

@Renske van Bers, Vervoerregio Amsterdam..  Ik bedoel t niet persoonlijk he  🙂  ! 

17 juli 2019 | 11:08

Renske van Bers

@Foxy, sorry als ik wat zuur overkwam, ik mis de ouwe vos gewoon heel erg:( Groet, Renske

16 juli 2019 | 14:06

wim

Wordt er al nagedacht over het ombouwen van parkeergarages voor auto’s in fietsenstallingen??

16 juli 2019 | 15:38

Renske van Bers

@wim, zover is het nog niet, dat is 3.0 🙂 Groet, Renske

16 juli 2019 | 13:34

foxy

https://www.parool.nl/amsterdam/noord-zuidlijn-is-verslechtering-voor-inwoners-nieuw-west-en-noord~bac1b566/

en nu hou ik op.. ik wil niet mn oom nagaan die zich helemaal verloor in dat gedoe met die lijn.

Doei allemaal.

16 juli 2019 | 13:20

foxy

Beste Renske

Beetje off-topic, maar ik zou anders niet weten waar ik mn reactie kwijt zou kunnen.

Ik zou het tof vinden als jullie aandacht zouden besteden aan het onderzoek dat is verricht na een jaar NZ-lijn. Dat bijv. de mensen in Noord en in Nieuw-West nl vaak veel meer tijd kwijt zijn om ergens te komen, tegen een hogere prijs.  Er is nogal wat aandacht aan besteed in de pers.   

https://www.ad.nl/amsterdam/noord-zuidlijn-is-verslechtering-voor-inwoners-nieuw-west-en-noord~aac1b566/

En vandaag staat er een interview in het Parool met mensen die ergens in Noord wonen of verderop. 

En ook graag wat aandacht voor de info over het aantal mensen dat nu gemiddeld per dag met de NZ lijn reizen -vergeleken met de aantallen die de Gemeenteraad ter beschikking stonden toen er over de aanleg besloten moest worden.  Dat verschilt nl. nogal..lieve deugd.

( Dagelijks reizen nu gemiddeld 105.000 mensen met de Noord/Zuidlijn  – dat werd in 1999 nog geschat op 200.000 ( ministerie van Verkeer en Waterstaat ), in 2008 op 160.00.  ).

Ik weet dat mijn oom erg van de techniek hield en de stoere mannen die het allemaal aanlegden.  Maar ook dat hij altijd een tegenstander geweest is gebleven van de aanleg van die lijn.  Hij was soms wat langdradig – vind ik ook – maar hij kwam steeds met argumenten en had vaak gelijk.

Mijn oom heeft me ook verteld dat er een pijnlijke stilte hing in het Informatiecentrum bij de laatste volgersdag een jaar geleden – toen hij daar zijn afscheidsspeech hield en sprak over het wegvallen van tal van tramhaltes in  ( Nieuw -) West en Oost, de effecten van het meer moeten overstappen voor vooral oudere mensen ,  en de onzin van het zgn visgraatmodel.

Ja, dat ding ziet er hier en daar prachtig uit, maar het heeft miljaren gekost en tegen welke meerwaarde ?  T lijkt wel of ie vooral is aangelegd voor het gemak van de rijke yuppen die in de buurt van de stations in Noord, het Centrum en bij de Zuidas wonen.  Het is toch in- triest dat de gewone Amsterdammer er prachtisch geen gebruik van maakt.

Ik vind het lullig voor die ouwe vos dat ie alsnog op zo veel punten gelijk heeft moeten krijgen.  3 miljard euro..waar hebben we het over. 

Groetjes, foxy.. ik ga terug in mn hol of achter de geile vosjes aan  🙂 

16 juli 2019 | 15:37

Renske van Bers

@Foxy, ik ga achter een reactie aan. Groet, Renske

18 juli 2019 | 09:18

Renske van Bers

@Foxy, hierbij nog een reactie: Uit de onafhankelijke OV klantbarometer en de kwaliteitsmonitor van GVB blijkt juist dat het nieuwe vervoerplan goed wordt gewaardeerd (zo geven de reizigers de Noord/Zuidlijn een 8,4) en het overgrote merendeel gelijk of beter af is. Omdat we ons niet herkennen in de conclusies van het onderzoek, zijn we in gesprek met Motivaction. Het betreft een kleinschalig onderzoek (zo’n 500 Amsterdammers, en geen forenzen). Wij hebben de onderzoekers verzocht het onderzoek te delen, tot op heden hebben wij dit niet van hen gekregen.

Samen met GVB kijken en luisteren wij goed naar de klachten, en waar nodig en mogelijk maken we aanpassingen. Om de bereikbaarheid in Amsterdam Noord en Nieuw West te verbeteren heeft GVB bijvoorbeeld tussentijdse aanpassingen aangebracht in diverse buslijnen. Zo is er een aanpassing in de dienstregelingen geweest bij de bussen in Amsterdam Noord, toen bleek dat de capaciteit in de spits onvoldoende bleek (in okt 2018). En stopt buslijn 36 als proef een jaar lang pas om 24.00 met rijden in plaats van 20.00 uur. Hiermee willen we bereiken dat bijvoorbeeld bezoekers van patiënten in het Boven IJ ziekenhuis tot laat in de avond een verbinding hebben. De route van lijn 36 is bovendien verlegd van Olof Palmelaan naar Amerbos zodat ook die wijk een verbinding heeft met het ziekenhuis.
Buslijn 21, die van Geuzenveld in Nieuw West naar CS rijdt, rijdt nu vaker in de ochtendspits. Er is ook één bus extra in de dienstregeling gezet, zodat het aantal zit en staanplaatsen met 8 procent is toegenomen. Er rijdt elke 5,5 minuut een bus aan de oostkant langs de wijk de Eendracht richting CS. Buslijn 249 rijdt niet meer. Een klein aantal reizigers heeft hierdoor een extra overstap en enkele minuten meer reistijd, maar zo’n 200 reizigers hebben voordeel van de toegenomen zit- en staanplaatsen. Groet, Renske

Wil je dit bericht delen?