Afbeelding
woensdag 27 januari 2021

Ambitieuze voorzitter Vervoerregio Egbert de Vries: ‘Laten we de Noord/Zuidlijn nu maar doortrekken’

Hilde Postma

Egbert de Vries is de nieuwe wethouder Verkeer en Vervoer, Water en Luchtkwaliteit voor Amsterdam en sinds dinsdag 26 januari ook de voorzitter van het Dagelijks Bestuur van de Vervoerregio. De opvolger van Sharon Dijksma heeft veel zin om voor zowel Amsterdam als de Vervoerregio aan de slag te gaan: ‘Ik vind het heel interessant om me weer met verkeer en vervoer bezig te houden’, zegt de Vries die tussen 1998 en 2002 ook al raadslid Verkeer en Vervoer was. ‘Ik wil me inzetten voor de bereikbaarheid van de stad en de regio. Ook de sociale aspecten van vervoer zijn daarbij belangrijk voor mij.’

De Vries wil veel investeren in de bereikbaarheid van de regio. ‘Dat is nodig omdat zowel in de stad als in de regio het aantal mensen groeit. Alleen al in de stad komen er de komende jaren 200.000 Amsterdammers bij. Daarnaast komen er ook steeds meer bezoekers en dagjesmensen naar Amsterdam. Al die mensen maken steeds meer gebruik van de voorzieningen van de stad – dus het vervoer neemt toe. Op schaalniveau moeten we in de bereikbaarheid investeren, zoals de Vervoerregio nu ook al doet. Ik wil me hier ook nog verder in verdiepen en bekijken wat het effect van de groei in de stad en tussen de steden is – en vervolgens bepalen wat we verder nog moeten doen voor de bereikbaarheid.’

De nieuwe voorzitter van de Vervoerregio Egbert de Vries: 'Ik wil me inzetten voor de bereikbaarheid van de stad en de regio.'

‘Financiering Noord/Zuidlijn rondkrijgen’

Het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Hoofddorp is volgens De Vries in ieder geval cruciaal. Hij is goed bekend met het dossier. ‘Tijdens mijn periode als raadslid hebben we – in 2001 – ook al voor de oprichting van de Vervoerregio gepleit met als belangrijk doel: een Noord/Zuidlijn die tot Schiphol en Hoofddorp wordt doorgetrokken – en het ‘sluiten’ van de metroring tussen Isolatorweg en Amsterdam Centraal. Dat wilden we twintig jaar geleden al, dus laten we daar nu voor maar gaan! We zitten nu in een heel belangrijk stadium: we moeten de financiering rondkrijgen. Zonder Rijksfinanciering kunnen we dat niet doen. Er is nu de voordracht voor het Nationaal Groeifonds waar Sharon Dijksma zich ook heel sterk voor heeft gemaakt. Dat is heel fijn; daar wil ik graag mee verder.’

Bruggen en kades

De nieuwe bestuurder zegt ‘sowieso van plan te zijn om voort te gaan op de wegen van Sharon Dijksma.’ ‘Er moeten dingen afgemaakt worden. Niet alleen de metroprojecten maar ook andere projecten die in gang zijn gezet, moeten nog uitgevoerd worden.’ De bruggen en de kades in Amsterdam noemt De Vries als één van de belangrijkste dossiers: ‘We weten nog steeds niet van elke brug en kademuur in welke staat ze verkeren.’ Er worden nu op grote schaal inspecties gedaan om de technische staat van kades en bruggen in kaart te brengen. Vervolgens moeten we alle veiligheidsingrepen doen die nodig zijn. Als het echt niet anders kan, moeten we de zaak stutten zodat alles veilig is. Daarna moeten we alles eraan doen om al het achterstallige onderhoud weg te werken. Dat ben je ook een beetje aan je stand verplicht natuurlijk. Maar veiligheid staat wel op 1 natuurlijk. Dat is óók van belang voor het ov dat door de stad heen rijdt.´

‘Zoveel mogelijk vergroenen’

Op de vraag of hij een autoluwe stad net zo belangrijk vindt als zijn voorgangster, zegt De Vries: ‘Er spelen een aantal thema’s: Ten eerste is het in Amsterdam nog steeds slecht gesteld met de luchtkwaliteit. We moeten dus proberen zoveel mogelijk auto’s, scooters en brommers te vergroenen – zodat er zo min mogelijk luchtverontreiniging ontstaat. Daarnaast worden de stadscentra steeds drukker. Er is een enorm ruimteprobleem. Ik gun het iedereen om met zijn auto naar het centrum te rijden, maar we kunnen er niet omheen dat we de autodrukte moeten terugdringen in de stadscentra. Er moet meer ruimte komen voor voetgangers, fietsers en ov. Maar sommige mensen zijn afhankelijk van een auto, dus we moeten wel een goede balans zien te vinden.’

´Dit is een belangrijk stadium: we moeten de financiering voor het doortrekken van de Noord/Zuidlijn rondkrijgen. Zonder Rijksfinanciering kunnen we dat niet doen. Sharon Dijksma heeft zich daar al sterk voor gemaakt. Ik wil daar graag mee verder.’

‘Sociale aspecten van vervoer zijn belangrijk’

De nieuwe voorzitter wil zich ook graag richten op de ‘sociale aspecten van vervoer’: ‘Belangrijke vragen zijn daarbij: Is het vervoer voor iedereen toegankelijk? Rijdt het goed op tijd? Hoe zit het met het aanvullend openbaar vervoer? Het is essentieel dat zoveel mogelijk mensen gebruik kunnen maken van het ov. Daarnaast speelt er altijd een discussie over fijnmazigheid versus doorrijden en snelheid. Mensen met geringe mobiliteit hebben veel baat bij fijnmazigheid. Reizigers die ergens snel naar toe moeten hebben juist weer baat bij snelheid. Dat is een interessant dilemma. Met alle bestuurders en regioraadsleden moeten we ons er goed over buigen om te bekijken wat we daarmee willen.’

Verbinder

De Vries – van huis uit biochemicus, gepromoveerd in evolutionaire genetica – was hiervoor directeur van de Amsterdamse Federatie van Woningcorporaties (AFWC). Hij typeert zichzelf als ‘een verbinder’. ‘Ik ben wel iemand die voor concrete projecten wil gaan. Soms moet je er daarvoor stevig je mannetje staan. Maar ik weet ook dat je in deze regio – en in dit land – weinig voor elkaar krijgt als je niet ook onmiddellijk bedenkt wat de ander nodig heeft en de samenwerking zoekt.’

Heen en Weer

De Vries woont al jaren ‘met veel plezier’ met zijn man en zijn hond in de Amsterdamse Diamantbuurt. Van daaruit deed hij tot zijn aanstelling als wethouder vorige week vrijwilligerswerk voor stichting Heen en Weer: ‘Dat is een organisatie die mensen met een beperking en ouderen naar een winkel, kaartclubje, vrienden of de dokter brengt met kleine elektrische autootjes. Ze betalen er 1 euro voor, de rest wordt vanuit sponsoring en donaties gefinancierd. Ik vind het belangrijk werk: het is cruciaal omdat die mensen zonder dit vervoer nergens meer komen. Het gaat ook om menselijk contact: even een praatje maken. Ik was lid van de raad van toezicht – en in die zin ook vrijwilliger. De andere vrijwilligers doen het echte werk en rijden de mensen rond.’

Coronatijd

Deze coronatijd is ook voor Egbert de Vries persoonlijk een ‘rare tijd’: ‘Ik vind het niet leuk; ik werk liever met collega’s samen. Vooral met vergaderingen vind ik het prettiger om met mensen in dezelfde zaal te zitten.’ Over de tijd ‘na corona’ zegt hij: ‘Ik denk dat we toch wel snel teruggaan naar normaal. Mensen gaan misschien wel wat meer thuiswerken maar ik spreek toch vooral ook veel mensen die weer graag op kantoor willen werken. Ik denk wel dat er internationaal minder gereisd zal worden. Dat mensen doorhebben dat je een vergadering met iemand in Duitsland net zo goed online kan doen in plaats van veel geld en tijd aan reizen te spenderen.’

'Er speelt altijd een discussie over fijnmazigheid versus doorrijden en snelheid. Mensen met geringe mobiliteit hebben veel baat bij fijnmazigheid. Reizigers die ergens snel naar toe moeten, hebben juist weer baat bij snelheid. Dat is een interessant dilemma.'

Eigen oplossing

Over thema’s als het spreiden van de spits zegt hij: ‘Dat lijkt mij een goed idee, maar ik ga mij daar ook nog op inlezen. Mensen weten zelf ook dat de spits druk is en zoeken daar vaak hun eigen oplossing voor: ze gaan heel vroeg naar hun werk – of juist heel laat omdat ze geen zin hebben om te staan in een volle tram of trein. Niet iedereen heeft die keuze: als je ploegendiensten draait, in het ziekenhuis werkt of kleine kinderen naar school moet brengen, ben je aan roosters gebonden. Maar bij mensen die de keuze hebben, zie je wel dat ze naar het werk reizen als het wat rustiger is. Ook werkgevers stimuleren thuiswerken nu meer omdat ze zien dat ze dan minder kantooroppervlak nodig hebben. Dat zie je nu al bij banken bijvoorbeeld. En het middelbaar onderwijs begint nu om 8.10 uur. Misschien moeten we tegen de middelbare scholen wel zeggen: begin in vredesnaam wat later, dat is voor de kinderen ook veel beter. Psychologisch onderzoek wijst ook uit dat pubers helemaal niet goed functioneren voor 10 uur ’s ochtends.’

´Een dak repareren als de zon schijnt´

‘Investerend de crisis uit’ is de ambitie van de Vervoerregio. ‘Daar ben ik zeker voor, als het gaat om de versterking van het metronet, de busbanen en dergelijke. Dat mes snijdt ook aan twee kanten: in enigszins onzekere tijden bereid je je vast voor op de tijd dat de groei weer aantrekt. Je moet een dak repareren als de zon schijnt! Een ander aspect is: het helpt mensen ook aan het werk, mensen die anders misschien in deze tijd aan de kant komen te staan.’

Heeft u vragen? Stel ze hier.

20 februari 2021 | 09:17

Herman

Nou Aron… Wat mij betreft komt er nieuw spoor wat niet allemaal de luchthaven (en Hoofddorp) aandoet. Je kan prima extra spoor langs Geuzenveld en Osdorp aanleggen, en als je dat viersporig doet kan je gelijk een paar sprinterstations toevoegen. Vergeet die Schipholtunnel lekker. Om die luchthaven minder relevant te maken moeten we er vooral met een boog omheen gaan.

4 februari 2021 | 14:23

Aron

Herman.. je bent bekend met het feit dat als Hoofddorp per metro verbonden wordt er meer treinpaden vrij komen in de Schipholtunnel? Die vervolgens weer voor langeafstandstreinen ingezet kunnen worden?

30 januari 2021 | 21:15

Herman

“Noord/Zuidlijn naar Hoofddorp cruciaal” m’n reet! Als er iets moet veranderen aan vervoer over lange afstanden is het wel dat we niet de hele tijd moeten vliegen. Kortere afstanden in Europa moeten we met de trein gaan doen. Bovendien zijn Hoofddorp en Schiphol prima per NS-sprinter bereikbaar. Als je dan toch een metro naar Schiphol aanlegt, zorg dan dat je dan ook gelijk Amsterdam-Oost en West met elkaar verbindt, zeker als je die wijken tegelijk aansluit op treinstations als Lelylaan en Muiderpoort. En f*ck dat stomme Shithole Airport!!!

28 januari 2021 | 08:10

anoniem

Goed zo, nieuw elan. Dat hebben we nodig!