Afbeelding
maandag 26 juli 2021

Ambassadeurs OV-coach: ‘Vooral de app is handig!’

Hilde Postma

Acht ambassadeurs van de OV-coach verzamelden zich een jaar geleden op een avond in de herfst, in september. Ze spraken met elkaar over de vraag:  ‘Wat moeten OV-personeel en medereizigers van ons weten? Wat kunnen zij doen om ons zo prettig mogelijk te laten reizen?´ Onder het genot van een pizza en een drankje bedachten ze veel goede ideeën. Ze hebben onder meer de volgende tips: ‘Als je iets tegen ons zegt, doe het dan op een vriendelijke toon. En stel de vraag: ‘wat heb je nodig?’, als je ziet dat het even niet zo goed met ons gaat.’

OV-coachambassadeurs zijn mensen met een beperking die baat hebben (gehad) bij het inschakelen van de OV-coach. Hierdoor hebben ze beter zelfstandig leren reizen. Ze zijn zo enthousiast over hun ervaringen dat ze graag ‘reclame’ maken voor de OV-coach en ook mee willen denken over wat er gedaan kan worden om de lessen/leertrajecten met de OV-coach voor anderen – en zichzelf – nóg beter te maken. Op deze avond in september werd er volop gebrainstormd. Eén van hun ideeën was dat het goed zou zijn als er in het ov steeds dezelfde woorden voor zaken als storingen en stremmingen worden gebruikt. Dan wordt het reizen met het ov een stuk overzichtelijker voor deze groep. Ook was er het idee om een button te maken die je kunt laten zien als je het even lastig hebt in het ov. ‘OV-personeel en hopelijk ook de medereizigers weten dan dat ze je even moeten ondersteunen’, was de gedachte. Het was een hele succesvolle avond met tal van ideeën. Die werd afgesloten met de belofte dat er ook echt iets zou gebeuren met deze goede ideeën.

Geen button

Uiteindelijk zijn de studenten die stage lopen bij de OV-coach hiermee aan de slag gegaan. Het plan voor een button is eigenlijk komen te vervallen, omdat de studenten vonden dat ze daar te weinig informatie op kwijt konden. Maar ze ontwikkelden wel andere ideeën: voor een app, een informatiekaart en een sleutelhanger.

OV-coachambassadeur Cheyenne

Mening Cheyenne en Mitchell

Vervolgens hebben OV-coachambassadeurs Cheyenne en Mitchell naar deze ideeën gekeken. Wat vinden zij van de drie producten die er zijn bedacht?

Handig

Cheyenne zegt dat ze vooral de sleutelhangers een goed idee vindt. ‘Best veel mensen lopen met een sleutelhanger, ik zelf ook. Dus dat is handig.’ Ook de hulpkaart spreekt haar aan. ‘Die is echt handig als je iets zelf even niet kunt uitleggen: dan kun je de hulpkaart laten zien en dan snappen omstanders beter wat er aan de hand is.’ Het ontwikkelen van een app lijkt haar ook wel goed plan, ook al denkt ze dat die misschien ‘moeilijk te maken’ is. ‘Maar als zo’n app er is, dan wil ik hem wel graag! Een telefoon heb je namelijk altijd wel bij de hand.’ Mitchell is dat met haar eens: ‘De app lijkt mij het allerhandigst. Ik hoop dat het ook een app zal zijn die mij goed de weg kan wijzen. En dat hij zo is gemaakt dat juist mensen die nog beperkter zijn dan ik er ook gebruik van kunnen maken.’

Zuchten

Mitchell en Cheyenne hopen dan ook dat één (of alle drie) van de ideeën echt ontwikkeld gaan worden. Cheyenne: ‘Daarmee kunnen wij aan medereizigers duidelijk maken dat er ook mensen met een beperking reizen met het ov.’ Dat is wel nodig volgens Cheyenne. ‘Ik heb wel eens meegemaakt dat ik even niet meer wist hoe ik in Zaandijk kwam. De buschauffeur reageerde geïrriteerd, hij zuchtte en had een geïrriteerde stem. Dat vond ik heel vervelend en toen ben ik weggelopen. Gelukkig kon ik me toen wel zelf redden. Ik had namelijk de ov9292 app en ik heb de route toch zelf op kunnen zoeken. Maar sommige andere mensen lukt dat niet. Het is fijn als zij ook meer hulpmiddelen krijgen. En ik hoop dat er meer begrip komt voor mensen met een beperking. Dat mis ik soms wel een beetje.’

Niet schamen

Mitchell hoopt vooral dat het idee voor de app uitgewerkt gaat worden. ‘Zo worden wij zichtbaarder voor de medereizigers en het personeel van de vervoerders. Ze kunnen beter begrijpen wat het is om een beperking te hebben. En het is ook belangrijk voor onszelf. Het leert mensen met een beperking namelijk zelf ook dat je je er niet voor hoeft te schamen.’

Inspirerend

Cheyenne en Mitchell vonden het leuk om bij dit hele proces betrokken te zijn. Mitchell: ‘Het was interessant en inspirerend. Heel goed dat jullie peilen hoe wij hier tegenover staan. Cheyenne: ‘Echt heel leuk. Het is ook heel leerzaam om te reizen met een OV-Coach. Het is wel jammer dat dat abrupt is gestopt door Corona. Op de pizza-avond heb ik veel dingen geleerd en vragen gesteld. Er waren goeie ideeën en het was leuk om er te zijn.’

Nauw betrokken

De ambassadeurs Cheyenne en Mitchel en de studenten Jelmer, Melissa en Denice blijven nauw betrokken bij dit hele proces.