Afbeelding
woensdag 3 juli 2019

Afscheid van Stationsrenovatie Oostlijn

Renske van Bers

Hoewel de stationsrenovatie Oostlijn in december vorig jaar al met een feestje werd afgerond, hadden we nog wel een aantal restpunten op te lossen. We gaan nog één keer langs bij onze collega, projectmanager Bas de Jong van de gemeente Amsterdam.

Welke klussen zijn afgerond na ons laatste artikel in februari?

“Daarna moesten veel stations nog hun definitieve wanden met de kaartautomaten en informatiezuilen krijgen. En ook het aanpassen van de blindengeleidelijnen moest nog gebeuren. Dat werk konden we toen niet uitvoeren omdat de temperatuur te laag was en dan zouden deze lijnen zich niet goed hechten aan de vloer. De weersomstandigheden hadden ook nog als gevolg dat we de anti-graffiti coating niet konden aanbrengen bij de metrotoegangen van Weesperplein. Hierdoor moesten de bouwhekken blijven staan. Erg vervelend voor de omgeving om nog steeds tegen de bouwhekken aan te kijken. Maar gelukkig: de lente kwam, de temperatuur steeg, het bleef droog en de werkzaamheden zijn inmiddels goed en netjes afgerond.”

20180129-Bas-de-Jong-Ge-Dubbelman-1

Projectmanager Bas de Jong: “De laatste restpunten zijn van die dingen die nog moeten gebeuren, maar die niet altijd bovenaan de prioriteitenlijst staan. Het is geen fulltime klus meer en veel projectmedewerkers zijn dan al weer ingezet op een nieuwe klus.”

Door het werk aan de plafonds is een streep gezet. Een vraag die bij een aantal volgers speelt is of de huidige TL-verlichting boven metroperrons nog wel vervangen gaat worden?

“De TL-verlichting zal op termijn vervangen moeten worden. Dit punt staat nu op de agenda van de afdeling Metro en Tram. Het antwoord wanneer dit gaat gebeuren moet ik dus helaas schuldig blijven.”

DD464458

Een gerenoveerd metrostation Van der Madeweg.

Hoe staat het met het werk aan het plafond in de hal van metrostation Nieuwmarkt?

“Dit werk was inderdaad een verzoek om toe te voegen aan onze opdracht. Er lopen hier veel cruciale kabels en leidingen in het plafond. De risico’s op verstoringen in het metrosysteem zijn groot als we die gingen verleggen. Dat moet weloverwogen gebeuren en niet ‘even snel’. Een punt dat nu meegaat in de overdracht naar de afdeling Metro en Tram, die het dan goed voorbereid kan opnemen in toekomstige werkzaamheden.”

En hoe staat het met het herstellen van de metrokunst?

“Naar verwachting zal dit na de zomer van start gaan.”

Niet alle punten lijken te zijn afgerond, zijn jullie dan wel klaar?

“Tijdens een project komen vaak verzoeken binnen om werkzaamheden ‘even mee te nemen nu jullie toch bezig zijn’. We moeten dan altijd afwegen of dit past binnen tijd en geld, maar ook welke risico’s dit met zich meebrengt. Op basis daarvan maken we een afweging om iets wel of niet mee te nemen. Het aanpassen van de wayfinding stond bijvoorbeeld later gepland, maar hebben we versneld meegenomen. En helaas vallen verzoeken soms ook af.”

DD446470

Een gerenoveerd metrostation Waterlooplein.

Dan de vraag die altijd komt aan het einde van een project: Is het project binnen tijd en geld opgeleverd?

“Het project is gestart in maart 2016 en zou 2 jaar duren. We hebben een paar tegenslagen gehad waarbij we extra asbest moesten verwijderen, op chroom6 stuitten en ook het stralen van de wanden verliep in het begin niet helemaal soepel. Met uitzondering van de restpunten die we het afgelopen half jaar hebben afgerond heeft het project uiteindelijk ruim 2,5 jaar geduurd en zijn we binnen het budget van € 135 miljoen gebleven.”

En er is een prijs in de wacht gesleept…

“Jazeker: het project heeft afgelopen week een mooie prijs ontvangen, de NRP Gulden Feniks. Dit is dé prijs voor hergebruik van de bestaande gebouwde omgeving, in de categorieën gebiedstransformatie, transformatie en renovatie. In februari sleepten we ook een Frame Award in de wacht  Daar ben ik dan best wel een beetje trots op. Verder waren we ook genomineerd voor de Amsterdamse Architectuur Prijs (AAP), maar die ging naar de Noord/Zuidlijn. Al met al mooie prijzen voor het Amsterdamse metronetwerk.”

DD510358

Een gerenoveerd metrostation Verrijn Stuartweg.

En als laatste: Wat ga jij nu doen?

“Ik blijf in de buurt: ik zet mijn werk voort als projectdirecteur bij Amsteltram voor de projecten: Ombouw van de Amstelveenlijn en de realisatie van de Uithoornlijn. Voor de meeste van de volgers ook wel bekend en te volgen via amstelveenlijn.nl en ook deze site. Dus graag tot ziens!”

Heeft u vragen? Stel ze hier.

31 juli 2019 | 16:24

Inmiddels heb ik afgelopen week gezien dat het meubilair vervangen wordt, evengoed bedankt Susanne!

18 juli 2019 | 19:58

Hoop dat deze vraag gezien wordt en beantwoordt, gezien dit topic al enkele dagen oud is.* Waar is al het meubilair op de bovengrondse stations gebleven? Er zijn geen bankjes en geen wachthokjes meer.

30 juli 2019 | 12:13

@Reza
Bij de stationsrenovatie hebben wij de oude schermen met bankjes laten staan, omdat deze op den duur vervangen zouden worden omdat er een nieuw reclamecontract is afgesloten. Ik heb begrepen dat de vervanging nu plaatsvindt. Het kan dus inderdaad zo zijn dat er tijdelijk even geen bankjes/schermen op de bovengrondse stations staan, omdat de oude net verwijderd zijn en de nieuwe nog geplaatst moeten worden. Maar als het goed is komt er dus wel weer wat voor terug.

16 juli 2019 | 16:31

Jan.Meeuwenberg.

@Renske van Bers, Vervoerregio Amsterdam: het artikel is zeer verhelderend over o.a de O/W-lijn, nu is me echt goed duidelijk hoe die lijn eventueel zal kunnen gaan lopen. Amsterdam is nog lang niet uitgebouwd wat het openbaar vervoer betreft. bedankt voor dit heldere verhaal.

15 juli 2019 | 12:46

Remko

@toemie, zoals ik schreef: het moet wel in perspectief worden gezien. Negen maanden de boel stil leggen was buiten proportie, onnodig lang en onnodig duur. Gelukkig hebben we daarna wel voorlichting door o.a. Renske en Duco gekregen 🙂

Hopelijk worden nieuwe projecten voorzien van een veel betere planning, betere budgettering en veel beter (risico)management.  

15 juli 2019 | 12:37

Remko

@Susanne, Metro en Tram, een paar weken is ambitieus, een paar maanden moet zeker kunnen 🙂

15 juli 2019 | 11:02

Susanne, Metro en Tram

@Remko

Afbouwen in een paar maanden is wel ambitieus 🙂 Ontwerpen, (werk)voorbereidingen, systemen installeren en testen, beheer overdragen etc. Maar dat komt zo even bij mij op. Ik leg je vragen voor aan mijn collega’s van het project.

14 juli 2019 | 03:35

toemie

@Jan.Meeuwenberg. Er zijn meerdere tracé in gedachten geweest met meerdere variaties over hoe deze in het wedten zou gaan lopen met evt. Schiphol connectie. Vergelijk het met viorgestelde “Jubilee line extension proposals” Waarbij Londen een nieuwe lijn moest krijgen richting het oosten.

14 juli 2019 | 03:33

toemie

@Remko Je zegt eerst wat maakt het nou uit, vervolgens noem je de redenen waarom.
Die bewoners gaan alleen zien dat er wéér een metro komt en schieten natuurlijk gelijk in de Noordzuidlijnmodus

13 juli 2019 | 22:06

Jan.Meeuwenberg.

Nog even een nostalgisch filmpje, toen er nog veel gebeurde diep in de grond.

https://www.youtube.com/watch?v=sHYXtn4Xjpk

Bofkonten die die mooie tijd mochten meemaken, dat er nog maar veel van dit soort interessante dingen gaan gebeuren, maar ik vrees dat we dat niet zo gouw meer zullen meemaken.

13 juli 2019 | 18:14

Jan.Meeuwenberg.

@toemie:ja ik begrijp het dat er dan weer veel mensen niet blij zullen zijn als ze de boel weer overhoop halen, maar ik bedenk de nieuwe plannen natuurlijk niet. ik ben alleen benieuwd hoe die eventuele O/W-lijn precies zou lopen.
Ja het zal niet zo’n puinhoop worden als tijdens de aanleg van de N/Z-lijn denk ik, dat was wel een hele ingreep in het centrum.

16 juli 2019 | 15:48

Renske van Bers

@Jan, misschien heb je nog iets aan dit artikel. Groet, Renske

13 juli 2019 | 06:54

trolly

@Remko: Als een metrolijn van groot belang is voor de hele stad, is het op zijn minst redelijk rekening te houden met degenen die de grootste overlast van de aanleg te verduren hebben.

De gedachte dat een minderheid buitenproportioneel te lijden mag hebben in het belang van een meerderheid is niet alleen bizar, maar was bovendien nou net één van de oorzaken van de door jou aangehaalde stagnatie in 2008.

Voor bewoners van de Weteringbuurt is de aanleg van een kruisstation de herhaling van een onvoorstelbare hoop ellende. Om deze bewoners niet al bij voorbaat de grootste tegenstanders van dit project te laten zijn is het essentieel voor de voortgang van dit megaproject van meet af aan uiterst zorgvuldig met hun belangen om te gaan.

13 juli 2019 | 05:01

Remko

@toemie, wat maakt het nou uit wat een handjevol bewoners vindt in de afweging wat de kosten/baten zijn voor de stad als geheel? Ik snap best dat het allemaal heel naar was voor die mensen, maar moet wel in perspectief worden gezien. En risico’s blijven onvermijdelijk. De idiote paniek in 2008 en klungelige management van de gemeente hebben destijds negen maanden vertraging en honderden miljoenen euros gekost, wat allemaal door de burgers betaald wordt.  

13 juli 2019 | 02:25

toemie

@Jan.Meeuwenberg. Ik kan je wel vertellen dat kruisen bij Vijzelgracht een beetje gevoelig ligt bij de bewoners……. zit de noordzuidlijn plijster er net op. Komt de Oostwest een frisse wond openmaken. Al gaat deze wel tig wat malen makkelijker.

13 juli 2019 | 02:23

toemie

@Jan.Meeuwenberg. Nou… als je de NS stations kent die zich bevinden op de ring in combi met de noordzuidlijn stations kom je al een heel eind.
Daarbij zou je ook wat rond kunnen kijken op google maps met de stationslocaties in gedachte. Ik snap het wel hoor. Af en toe kijk ik ook naar een “Subway map” en wou ik maar dat ik de stad kende om het beter te kunnen begrijpen.

12 juli 2019 | 19:38

Jan.Meeuwenberg.

@toemie: Bedankt voor de reactie, maar de bovenste gekleurde kaart vind ik maar
ingewikkeld, als niet Amsterdammer.
Ik zou graag een kaart willen zien hoe de eventuele O/W-lijn zou kunnen lopen, als daar al concretere ideen over zijn, met straatnamen erbij.

12 juli 2019 | 02:48

toemie

@Jan.Meeuwenberg. Kruisen bij station Vijzelgracht (2014) http://noordzuidlijn.wijnemenjemee.nl/nieuws/kruizen-bij-station-vijzelgracht/ misschien zit je zelf in de comments maar ik moet zelf ook nog ff lekker gaan lezen, ik hoop dat je dit ziet.

12 juli 2019 | 02:44

toemie

@foxy Wat zegt die dan allemaal? Woon je op Gein of Gaasper?

11 juli 2019 | 20:32

Jan.Meeuwenberg.

@foxy: Vertel eens over die oom van je, waar maakte hij zich zoal druk om, hoe zou hij nu over de N/Z-lijn praten, mocht je op de een of andere manier nog contact met hem hebben, ben ik erg benieuwd naar wat hij er nu van vind.
Ook een oude zeur kan van gedachten veranderen. Ik persoonlijk zag het al gelijk zitten met die prachtige N/Z-lijn.
Ben benieuwd hoe de gemiddelde Amsterdammer nu over de lijn denkt.

11 juli 2019 | 14:07

foxy

Ik durf het bijna niet te zeggen.  Ik woon bij het eindpunt van de oostlijn, dus ik rij nog al eens op en neer.. en ik kan nog best wat punten ter verbetering noemen.

Maar ik ben geen oude zeur zoals mn oom.  Dus zand erover. 

9 juli 2019 | 18:37

Jan.Meeuwenberg.

@Hans: Nog even geduld dus, de Casco ligt er al gelukkig, anders had het als dat nu nog gemaakt zou moeten worden een dure (onmogelijke grap geweest. 

Er is in het verleden goed vooruit gedacht, zoals voor die garage bij het Rokin.

Ook heeft men bij de Sixhaven ook vooruit gedacht om daar in de toekomst een Station te kunnen bouwen, ook een goede zaak om vooruit gedacht te hebben. Heeft men ook al niet rekening gehouden met een kruising voor de Oost/West-lijn bij de Vijzelgracht? en misschien wel meer vooruit gedachte toekomst plannen.

9 juli 2019 | 15:30

Remko

@Susanne, Metro en Tram, dank voor je reactie. Dit verhaal is mij bekend. Mijn verwachting is dat de zaken die je noemt voor afbouw in een paar maanden te doen zijn, dus vreemd dat dat tot het najaar van 2020 zou moeten duren. Is er inmiddels een aannemer gevonden? Kan niet een meer ambitieuze opening gepland worden: najaar 2019? 🙂

9 juli 2019 | 12:23

@Remko

Dit haal ik uit de vraag en antwoord op de website: https://www.amsterdam.nl/projecten/rokingarage/

Waarom is de garage niet gelijktijdig met de Noord/Zuidlijn opgeleverd?

De garage is al enige tijd in ruwbouw gereed. Dat wil zeggen dat de garage er behoorlijk “af” uitziet, maar er nog een aannemer moest worden gezocht voor de afbouw. Bij de afbouw kun je denken aan verlichting, ventilatie, slagbomen, brandbeveiliging, etc. Eerdere onderhandelingen met een aannemer waren vastgelopen, waardoor de afbouw vertraagd is.

9 juli 2019 | 12:13

Susanne, Metro en Tram

@Sicco

Kreeg snel antwoord, het was een schade aan het tegelwerk en is hersteld.

9 juli 2019 | 10:22

Susanne, Metro en Tram

@Tijmen Stam @Toemie

Ja inderdaad een special case. Ganzenhoef is geen onderdeel van de stationsrenovatie Oostlijn. Helaas na de plofkraak moest er behoorlijk wat hersteld worden. Wat de stand van zaken is weet ik niet precies. Zal het navragen.

30 juli 2019 | 12:19

@Tijmen Stam @Toemie
Ik heb contact gehad met GVB over de stand van zaken Ganzenhoef. Het herstellen van het station na de plofkraak is inderdaad nog niet klaar, omdat een aantal onderdelen besteld moest worden. Zodra deze binnen zijn worden deze gemonteerd. Het station is wel gewoon in gebruik. Vragen over het herstellen van GVB kunnen ook rechtstreeks gesteld worden aan GVB klantenservice.

9 juli 2019 | 10:18

Susanne, Metro en Tram

@Sicco

Ik zal dit voor je navragen.

8 juli 2019 | 00:07

toemie

@Tijmen Stam Hahaha ja… ik denkt dat dat een soort “Special case” buiten de geplande werkzaamheden is na die dikke plofkraak toen.

5 juli 2019 | 14:30

j.siemons

@Rudie

gefeliciklapstoot 🙂

5 juli 2019 | 12:51

Rudie

Hij doet het weer!

4 juli 2019 | 16:21

n-evo

@Anonieme Programmeur Thnx voor de toelichting. Ff wachten dus tot alles ververst is? Het handmatig “flushen” van m’n DNS via Terminal heeft geen effect gehad.

4 juli 2019 | 15:58

Anonieme Programmeur

@n-evo Beste volgers, ja de amstelveenlijn website is vanaf sommige plekken niet bereikbaar. Erg verwarrend. Ook voor de partij die het op zou kunnen lossen. Na een update van de naambordjes (DNS) lijkt de bewegwijzering op het internet niet volledig aangepast. Vandaar dat de website vanaf sommige locaties niet te vinden is. Dus bijv niet vanaf je thuisabbonement, maar wel je telefoon abonnement.

4 juli 2019 | 15:53

Sicco

Volgens mij was 2-3 weken geleden bij de noord-ingang van station Wibautstraat direct na de poortjes nog steeds een flink stuk wand/vloer afgezet met houten platen. Wat moet daar nog gebeuren en wanneer is dat klaar? Of is het werk daar toevallig in de tussentijd afgerond?

4 juli 2019 | 15:48

n-evo

@johan siemons De mobiele website laadt inderdaad wel op m’n iPhone. De desktop site is via Safari of Chrome op m’n Mac is niet benaderbaar. Hetzelfde probleem met Firefox onder Windows.

4 juli 2019 | 15:35

Tijmen Stam

En hoe zit het met de renovatie van Ganzenhoef?

4 juli 2019 | 15:19

johan siemons

@Rudie

+ n-evo : via kpn.com/chrome gewoon binnen te halen 🙂

4 juli 2019 | 13:12

n-evo

@Rudie Yup, bij mij is amstelveenlijn.nl ook uit de lucht.

Safari Canʼt Find the Server

Safari canʼt open the page “https://amstelveenlijn.nl” because Safari canʼt find the server “amstelveenlijn.nl”.

4 juli 2019 | 11:14

Rudie

“Voor de meeste van de volgers ook wel bekend en te volgen via amstelveenlijn.nl en ook deze site” 

Maar sinds een week is die site niet meer te vinden. Hoe kan dat?

Ook de verwijzingen uit de nieuwsbrief werken niet meer.

4 juli 2019 | 09:51

René Valk

Als Brabander ben ik vaak naar dit en het project NZ lijn komen kijken ook om de veranderingen rond het Amsterdam CS te volgen. Benieuwd hoe alle renovaties het de komende jaren blijven doen c.q. uiteindelijk uitpakken. nog wel een klein vraagje : waar kan ik de vorderingen van de “Kuiperstrap” volgen ben erg benieuwd hoe daar het uiteindelijke resultaat van zal zijn !

4 juli 2019 | 09:47

n-evo

@Jan.Meeuwenberg. “Sorry hoor dat ik zelden negatief kan zijn.”

Maak je geen illusies hoor. Je bent zo’n beetje non-stop negatief als het de mening van een ander betreft.

3 juli 2019 | 19:17

Jan.Meeuwenberg.

Wat is er toch met die Tl-verlichting dat sommige mensen zich daar druk over maken,(ik ga er eens opletten) valt die verlichting vaak uit, of doet het zeer aan de ogen?, ach  er zijn toch wel belangrijkere dingen dan die verlichting, kan altijd later nog vervangen worden toch?

Ik denk dat Amsterdam pluspunten verdiend dat het al die Stations zo mooi heeft opgeknapt, toch mooi en veelzeggend dat het in de prijs is gevallen toch?

Gek dat er in Rotterdam zo weinig over zijn metronetwerk is geschreven met plus en minpunten.

Sorry hoor dat ik zelden negatief kan zijn.

Grappig is dat er in het verleden over een wand van de Kathedraal (wat niet echt vlak was) gepraat is, zover ik weet is daar niets aan gedaan, maar alles wend. de gehaaste reiziger zal zich niet over de details zich druk kunnen maken, als de Metro maar op tijd rijd, en ze niet over eventuele losse tegels struikelen.

3 juli 2019 | 18:31

Remko

Waarom is de Rokin parkeergarage pas klaar in het najaar van 2020? Het zag er jaren geleden al uit alsof er nog maar weinig hoefde te gebeuren…

3 juli 2019 | 17:53

Storck75

@Hans

https://www.amsterdam.nl/projecten/rokingarage/

3 juli 2019 | 17:05

Hans

De NoordZuidlijn rijdt nu bijna een jaar, maar hoe zit het met openstelling van de parkeergarage en fietsenstalling boven station Rokin? Zo’n dure infrastructurele investering moet toch gebruikt worden?

Wil je dit bericht delen?