Afbeelding
donderdag 14 februari 2019

15G tram rijdt eerste meters

Renske van Bers

Eind 2018 is gestart met de statische testen met de eerste 15G tram. Inmiddels zijn ook de eerste dynamische testen begonnen bij de CAF-fabriek in Zaragoza (Spanje). Dit betekent dat de tram buiten op een stuk spoor in beweging wordt gebracht. En zo worden er allerlei tests uitgevoerd. Instructeurs van het Opleidingen Centrum Tram (OCT) van GVB waren onlangs ook op bezoek bij CAF. Zij kregen daar de nodige uitleg en theorieles over dit nieuwe voertuig.

Tekst Nathalie Grotenhuis, GVB

Projectmanager 15G Esther Tolner: “Op een stuk afgeschermd recht spoor van ongeveer 350 meter doet CAF in de nacht de eerste dynamische testen.” Dit gebeurt ’s nachts tussen 01:00 en 06:00 uur zodat de overige werkzaamheden van de fabrikant niet verstoord worden. Aan weerszijden van het spoor en op de weg die de testbaan kruist, wordt overdag volop gewerkt. “De tram rijdt in verschillende snelheden tot een maximum snelheid van 50 km/u. Daarvoor is de goede werking van alle signalen richting de tractie-installatie, en de reminstallatie eerst uitgebreid getest in stilstaande toestand,” vertelt Esther. Voor het testen wordt ruimschoots de tijd genomen. “We willen zeker weten dat de tram het goed doet in álle situaties. Hoe lang de remweg is na een noodstop, hoe lang de remweg is op een glad spoor, hoe gedraagt de tram zich in reactie op het optrekken en vertragen, enzovoorts. Heel wat variabelen om te testen dus.”

Kennismaking

Eind januari kreeg een aantal instructeurs van GVB’s Opleidingen Centrum Tram (OCT) bij CAF alvast instructies en theorieles over de nieuwe tram. Hoe moet je bijvoorbeeld handelen bij mogelijke verstoringen? Alle opgedane kennis nemen de instructeurs mee om te verwerken in het lesboek voor trambestuurders. Het was een leuk moment voor de instructeurs, want het was de eerste echte kennismaking met ‘hun’ nieuwe tram. En dat is toch anders dan de tram op een foto zien of een ‘mock-up’ op ware grootte bekijken. De eerste reacties waren dan ook positief: “Het was een leerzaam bezoek en best bijzonder om de tram nu in het echt te zien. Een innovatief voertuig met een mooi uiterlijk. Het ziet er best wel futuristisch uit eigenlijk.”

Transport

Terwijl in Spanje druk getest wordt, en de tweede en derde 15G tram al richting afbouw gaat en de bouw van de vierde gestart is, werkt GVB aan de voorbereidingen van de komst van de tram en het testen op het netwerk hier. Als alles volgens planning verloopt, komt het eerste voertuig dit voorjaar naar Nederland. In een volgende update vertelt GVB meer over het transport.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

12 maart 2019 | 14:41

n-evo

@Duco Is er al iets van specifiekere datum/maand bekend dat de eerste 15G naar Amsterdam komt?

12 maart 2019 | 15:32

Duco

@n-evo
Nog niet. Zodra er meer bekend is, dan zal ik het hier laten weten.

26 februari 2019 | 10:35

Rob

Lijn 26 blijft de uitzondering op deze regel.

26 februari 2019 | 10:29

Rob

@Riemer. Nee, voor de 15G trams gaat dezelfde regels gelden als voor het huidige trammaterieel. Geen fietsen.

26 februari 2019 | 07:44

Riemer

Komen er in de nieuwe 15G trams ook twee fietsenplaatsen net zoals in de Combino’s die nu op de IJtram rijden en de sneltrams die nu op lijn 51 rijden?

26 februari 2019 | 11:11

Duco

@Riemer
Zoals Rob zegt mogen er geen fietsen in de nieuwe tram in Amstelveen.

18 februari 2019 | 22:21

johan siemons

@Duco Vaillant, Vervoerregio Amsterdam….ik ben van mening dat allure iets mag kosten . dus een openbaar vervoermiddel met een duidelijke , gemeentelijke uitstraling doet naar mijn smaak minder “armoedig” aan . enne…dank voor reactie 🙂

18 februari 2019 | 20:06

Dewin@hotmail.com

@johan simons 

18 februari 2019 | 12:08

n-evo

@johan siemons Sterkte.

18 februari 2019 | 11:53

johan siemons

@n-evo…ik begrijp er helemaal niets meer van ; ik heb de tekst van toemie ( drie dagen geleden ) nog een gelezen . ik kan er niets anders van maken dan dat er compleet onbegrijpelijke afkortingen en vraagstelling staat . en daarom had ik verduidelijking gevraagd en geen antwoord gekregen ! ben ik nou gek of………?

18 februari 2019 | 10:23

n-evo

@johan siemons Precies. Vraag dan ook die moeite van anderen niet. 🙂

18 februari 2019 | 10:05

johan siemons

@n-evo…u geeft precies aan waarom ik bewust niet met hoofdletters werk . herlees uw laatste zin nog maar eens . dáárin zit ‘m de kneep 🙂

18 februari 2019 | 09:25

n-evo

@johan siemons Helemaal prima dat u hierin zo koppig wilt zijn. Neem vooral nooit de moeite om uw elektronische teksten leesbaarder maken door zoiets basaal als correct hoofdlettergebruik toe te passen. Ik ben het alleen wel eens met Herman: bekritiseer dan ook een ander niet. Mailverkeer heeft immers een vluchtig karakter en is de waardering niet waard.

17 februari 2019 | 16:08

johan siemons

@Herman….geachte herman , dit is een oud zeer voor een enkele volgers . ik beschouw mailverkeer als werken met een telex . ja , ik ben uit die telex-tijd . een echte brief schrijf ik met hoofdletters zoals het hoort . mailverkeer is meer van het vluchtige karakter en krijgt wat minder waardering van mij . tevreden met het antwoord ?

17 februari 2019 | 10:25

Herman

@johan siemons

“kunt u een vertaling maken van de tekst ?”

Misschien kunt u eerst de shift-toets leren gebruiken voordat u andere personen op moeilijk te lezen teksten aanspreekt.

16 februari 2019 | 16:33

n-evo

@Rob De grijstinten van de impressie vallen niet heel realistisch uit. Anyway, het ging vooral om de R-net-bestickering n.a.v. toemie’s vraag. 

16 februari 2019 | 15:58

Rob

@Ceyhun, in eerste instantie op lijn 5, op de Amsteltram en ik denk zomaar ook op lijn 26 naar IJburg.

@N-evo, de R-net uitvoering wordt geleverd zonder witte rand, dus zoals de M5 metro. 

16 februari 2019 | 14:57

johan siemons

@johan siemons ….vervolg….ik bedoel natuurlijk de publieke aangelegenheden !

16 februari 2019 | 14:56

johan siemons

@n-evo …ik zou blij zijn als wij van gesponsorde trams en reguliere reclame op de trams af zijn . “echte” trams dragen meer autoriteit uit en het “straatbeeld”van die trams blijft daardoor overtuigender … zoals op het vertoonde beeld zichtbaar is . het is hetzelfde als bij televisie-reclame ; wij betalen toch al ? dan hoeft er toch geen reclamemeer te komen ?

18 februari 2019 | 22:03

Duco

@johan siemons
Vervoerders ontvangen subsidie en halen opbrengsten uit kaartverkoop. Aangezien de subsidies (dit geldt ook voor andere steden zoals Rotterdam en Den Haag) de afgelopen jaren flink zijn teruggelopen en we eerder meer dan minder OV willen, mogen vervoerders zoals GVB ook meer geld verdienen op andere wijzen, zoals reclame op trams. Het zit er voorlopig niet in dat dit gaat veranderen. Overigens krijgen we weinig klachten of commentaar op reclame op trams. We horen eerder positieve geluiden. Sommige spotters hebben er zelfs hun hobby van gemaakt om ze te fotograferen.

16 februari 2019 | 14:42

n-evo

@toemie Zo komt de R-NET-variant eruit te zien:

https://over.gvb.nl/nieuws/bouw-eerste-nieuwe-15g-tram-in-volle-gang/

16 februari 2019 | 09:33

Ceyhun

Weet u welke lijn deze tram gaat rijden 1, 2, 3, 4, 5, 7, 11, 12, 13, 14, 17, 19, 24, 26. ik weet niet welke lijn gaat rijden of Allemaal ?

16 februari 2019 | 00:28

toemie

komen de r-net patronen ook op de ramen of dat niet

16 februari 2019 | 00:28

toemie

@johan simons ik zag in de achtergrond een treinstel staan voor volgensmij Londen……

15 februari 2019 | 11:52

johan siemons

@toemie………..geachte toemie , kunt u een vertaling maken van de tekst ? dank , kan ik weer verder lezen .

15 februari 2019 | 07:51

toemie

irrelevsnt maar vgm zie ik daar een skelet staan van een transport for London trein

14 februari 2019 | 20:16

n-evo

*lijnkleuren i.p.v. kleurkleuren 

14 februari 2019 | 20:16

n-evo

Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat!

Is er eigenlijk een speciale reden waarom de 15G het vierkantje met kleurkleuren vóór het lijnnummer heeft zitten? Volgens mij is dat sinds de eerste gelede tram met grote filmkasten niet meer voorgekomen. 

15 februari 2019 | 10:15

Renske van Bers

Vraag ik na!

Wil je dit bericht delen?