Afbeelding
donderdag 14 februari 2019

15G tram rijdt eerste meters

Renske van Bers

Eind 2018 is gestart met de statische testen met de eerste 15G tram. Inmiddels zijn ook de eerste dynamische testen begonnen bij de CAF-fabriek in Zaragoza (Spanje). Dit betekent dat de tram buiten op een stuk spoor in beweging wordt gebracht. En zo worden er allerlei tests uitgevoerd. Instructeurs van het Opleidingen Centrum Tram (OCT) van GVB waren onlangs ook op bezoek bij CAF. Zij kregen daar de nodige uitleg en theorieles over dit nieuwe voertuig.

Tekst Nathalie Grotenhuis, GVB

Projectmanager 15G Esther Tolner: “Op een stuk afgeschermd recht spoor van ongeveer 350 meter doet CAF in de nacht de eerste dynamische testen.” Dit gebeurt ’s nachts tussen 01:00 en 06:00 uur zodat de overige werkzaamheden van de fabrikant niet verstoord worden. Aan weerszijden van het spoor en op de weg die de testbaan kruist, wordt overdag volop gewerkt. “De tram rijdt in verschillende snelheden tot een maximum snelheid van 50 km/u. Daarvoor is de goede werking van alle signalen richting de tractie-installatie, en de reminstallatie eerst uitgebreid getest in stilstaande toestand,” vertelt Esther. Voor het testen wordt ruimschoots de tijd genomen. “We willen zeker weten dat de tram het goed doet in álle situaties. Hoe lang de remweg is na een noodstop, hoe lang de remweg is op een glad spoor, hoe gedraagt de tram zich in reactie op het optrekken en vertragen, enzovoorts. Heel wat variabelen om te testen dus.”

Kennismaking

Eind januari kreeg een aantal instructeurs van GVB’s Opleidingen Centrum Tram (OCT) bij CAF alvast instructies en theorieles over de nieuwe tram. Hoe moet je bijvoorbeeld handelen bij mogelijke verstoringen? Alle opgedane kennis nemen de instructeurs mee om te verwerken in het lesboek voor trambestuurders. Het was een leuk moment voor de instructeurs, want het was de eerste echte kennismaking met ‘hun’ nieuwe tram. En dat is toch anders dan de tram op een foto zien of een ‘mock-up’ op ware grootte bekijken. De eerste reacties waren dan ook positief: “Het was een leerzaam bezoek en best bijzonder om de tram nu in het echt te zien. Een innovatief voertuig met een mooi uiterlijk. Het ziet er best wel futuristisch uit eigenlijk.”

Transport

Terwijl in Spanje druk getest wordt, en de tweede en derde 15G tram al richting afbouw gaat en de bouw van de vierde gestart is, werkt GVB aan de voorbereidingen van de komst van de tram en het testen op het netwerk hier. Als alles volgens planning verloopt, komt het eerste voertuig dit voorjaar naar Nederland. In een volgende update vertelt GVB meer over het transport.