Afbeelding
dinsdag 28 mei 2019

15G tram klaar voor nachttesten

Renske van Bers

Sinds de aankomst van de eerste nieuwe 15G tram op 26 april zijn de testwerkzaamheden op het terrein van GVB’s Hoofdwerkplaats Rail (HWR) in Diemen in volle gang. En, goed nieuws: de eerste 15G tram is klaar voor zijn eerste nachtelijke testritten op het tramnetwerk van Amsterdam. Als alles volgens planning gaat, rijdt de 15G tram in de nacht van dinsdag 28 op woensdag 29 mei de poort uit. We vroegen GVB’s Esther Tolner, projectmanager 15G bij GVB, om een update.

Tekst Nathalie Grotenhuis, GVB

Mooie mijlpaal weer, Esther?

“Ja, zeker. CAF en GVB hebben een dossier aangeleverd aan de beheerder van de traminfrastructuur (Metro en Tram, gemeente Amsterdam) met daarin de bewijsvoering dat het ontwerp van de tram dusdanig is, dat het goed zou moeten werken. Dit is noodzakelijk omdat de beheerder natuurlijk niet wil dat we de infra beschadigen. Nu dit gecontroleerd is en alles in orde blijkt, hebben we toestemming gekregen om het tramnetwerk op te gaan. We kunnen dus beginnen met de eerste nachtelijke testritten. Die doen we op een leeg tramnetwerk buiten de normale dienstregeling, dus zonder andere trams.”

Zo’n allereerste keer op het ‘gewone’ tramnetwerk; waar gaan we rijden en waarom?

“We gaan om te beginnen met een lage snelheid rijden op die trajecten waar de straten en bochten het smalst zijn. In theorie moet dit gewoon kunnen en als de 15G tram het ook in de praktijk daar goed doet, dan is de rest van de stad wat minder spannend. De bruggetjes vind ik wel spannend trouwens. Ondanks dat het op papier past, moet het toch maar bewezen worden. Het duurt vervolgens ongeveer een week om het hele tramnetwerk op bereikbaarheid en werking te testen. Van elk stukje spoor moeten we zeker weten dat we overal vrije ruimte hebben en niets raken. Daarna gaan we testen op hogere snelheid, en met een lege en met een zandzakken beladen tram. Dat duurt ongeveer een week of zes.”

Stel, halverwege een testrit kan de tram – om welke reden dan – ook niet verder. Hoe handelen we dan?

“Er rijdt een team achter onze 15G tram aan om in geval van nood direct iets te herstellen of de tram terug te trekken. Aan boord zijn techneuten van CAF die dit type tram door en door kennen. Elke eventuele technische storing kunnen zij aanpakken. Mocht het écht niet gaan, dan gaan we terug. Maar daar reken ik niet op.”

Wanneer komt de tweede 15G tram naar Nederland?

“We gaan nu uit van eind juni, begin juli. Eigenlijk is dat dan de derde tram, want de tweede tram maakt een tussenstop in een klimaatkamer in Duitsland. Daar testen we het voertuig onder extreme, koude en warme, weersomstandigheden. En nu we het toch over aantallen hebben; leuke wetenswaardigheid is dat de grootwagennummers voor de 15G trams beginnen met een nummering vanaf 3001. Op de eerste 15G tram is het grootwagennummer 3001 al zichtbaar – hetzij op nog tijdelijke plaatsen op het voertuig. Je kunt dit vergelijken met de kentekenplaat op een auto. Een verplicht nummer dus om het tramnetwerk op te kunnen. Zodra alle bestickering definitief wordt aangebracht, krijgt ook dit grootwagennummer zijn definitieve plek en grootte op het voertuig.”

Ben je tevreden tot zover?

“Natuurlijk wil je altijd sneller, omdat je uit ervaring weet dat later in het proces altijd iets kan tegenvallen. En dat wil je incalculeren. Tot nu toe lopen we op schema; sommige testen vallen tegen, andere mee. Testen is echter een proces dat heel zorgvuldig doorlopen moet worden. Het gaat tenslotte om de veiligheid en betrouwbaarheid van onze trams en dienstverlening aan onze reizigers. Dat willen we borgen. Tot nu toe gaat dit naar tevredenheid. Het duurt nog vrij lang voordat reizigers mee mogen met de tram, omdat we alles goed willen testen en omdat het aantoonbaar veilig moet zijn. Hoewel ze de nieuwe 15G nu dus al wel zien rijden, zullen ze nog even geduld moeten hebben, en dat is eigenlijk wel jammer.”

Volg GVB op Twitter voor meer foto’s en filmpjes over de 15G tram(testen). Eerder verschenen updates en andere relevantie info vind je op: gvb.nl/nieuwetram